Advokaten 1
KÄLLOR säkerställs att de med störst behov får hj
älp med ombudskostnader. Inga åtgärder planeras för närvarande. Rättshjälp kan beviljas såväl i mål i allmän domstol som i allmän förvaltningsdomstol. Det ska dock alltid finnas ett behov av juridiskt biträde. Behovet av biträde anses i hög grad beroende av vilken domstol – allmän domstol eller allmän förvaltningsdomstol – som ska handlägga ärendet. Förvaltningsdomstolarnas materiella processledning och utredningsansvar gör att biträdesbehovet i dessa domstolar inte är lika stort som i mål vid allmän domstol. Anledningen till att så få beviljas rättshjälp i mål i allmän förvaltningsdomstol är alltså att det ofta bedöms att det inte finns något behov av rättshjälp i allmän förvaltningsdomstol. Vissa av förslagen i SOU 2014:86 har lett till lagstiftning, se prop. 2017/18:86 Mer ändamålsenliga bestämmelser om rättsliga biträden. Förslaget att höja inkomstgränsen för rättshjälp har emellertid inte lett till lagstiftning. I nämnda proposition förklarade regeringen att den inte avser att gå vidare med övriga förslag i betänkandet och de har därför avskrivits. I sammanhanget kan nämnas att kostnaderna för rättsliga biträden i dagsläget uppgår till cirka 3 miljarder kronor per år och har ökat med drygt 80 procent under den senaste 10årsperioden. ¶ l Andersson, Tova, Skälig ersättning. Rätten till ersättning för rättegångskostnader i skatte- och straffprocessen – i teori och praktik, juristprogrammet, examensarbete 30 hp, höstterminen 2019 l Domstolsverket: Årsredovisningar 2009–2018 l HFD 2019 ref. 16 l Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats, www.konsumenternas.se l NJA 2015 s. 374 l Prop 1972:4 l Rättvis skatte process: Ersättning i skattemål. Hur tillämpas ersättningsreglerna i praktiken? Oktober 2018 l SOU 2014:86, Rättvisans pris l TT: Kritik mot oförändrat tak för rättshjälp, Svenska Dagbladet, 14 april 2019 l Wejedal, Sebastian, Rätten till biträde – Om biträdeskostnaders hantering vid svenska domstolar, Juridiska institutionens skriftserie, skrift nr 024 (2017) flertalet opolitiska tjänstemän. Dess lokaler ligger på adressen Herkulesgatan 17 sedan 2018. Tidigare var departementet placerat i Rosenbad. ADVOKATEN NR 3 • 2020 41 41 FOTO: TOM KNUTSON