KIA STORY 1
TEMA ELEKTRIFIERING NU KAN FLER KÖRA KLIMATSMART
På tjänstebilssidan är trenden tydlig. Där väljer allt fler en elektrifierad bil. Men nu börjar också privatkunder välja klimatsmarta alternativ. I MARS SATTE försäljningen av laddbara bilar i Sverige nya rekord. Då nåddes den hittills högsta nivån för en enskild månad. Antalet nyregistrerade elbilar och laddhybrider ökade med 68 procent – hälften utgjordes av rena elbilar. Laddbara bilar stod för 14,4 procent av alla nyregistreringar. I mars förra året var andelen 7 procent. Men jämfört med vårt grannland Norge ligger vi i lä. Där nyregistrerades i mars för första gången fler elbilar än bensin och dieseldrivna bilar. Men så är också fördelarna för den som går över till elbil i Norge stora: slopad moms, inga vägtullsavgifter, gratis parkering och får köra i kollektivfilen. I Sverige driver både klimatdebatten och införandet av bonusmalussystemet på utvecklingen. Den som väljer en elbil kan 6 få upp till 60 000 kronor i bonus. Hittills har det mest varit tjänstebilsförare som valt elektrifierade bilar, inte minst på grund av fördelaktiga förmånsvärden. Men det börjar också bli fler privatkunder bland köparna. Det är först nu som det finns elbilar med längre räckvidd på marknaden, och det till ett pris som är oöverkomligt för fler än tidigare. Något som också visar sig i försäljningsstatistiken. Kia eNiro, Kia Niro PlugIn Hybrid och Kia Optima PlugIn Hybrid ligger bland de bästsäljande modellerna månad efter månad i försäljningsstatistiken. Nu är det många som ser fram emot lanseringen av Kias nästa elbil, eSoul. Kia Story har redan provkört den, läs artikeln på sidan 28. FAKTA KLIMATBONUS I juli 2018 infördes bonusmalussystemet som innebär att nya bilar som släpper ut mellan 0 och 60 gram koldioxid per kilometer får en inköpsbonus. Högst miljöbonus, 60 000 kronor, får bilar med nollutsläpp. Därefter minskar bonusen i takt med högre utsläpp. En bil som släpper ut 60 gram per kilometer får den lägsta miljöbonusen, 10 000 kronor. Transportstyrelsen betalar ut pengarna tidigast sex månader efter bilköpet. LADDBARA. Så funkar Kias elektrifierade bilar. KIA OPTIMA PLUG-IN HYBRID Har både el och bensinmotor. Batteriet laddas externt men även under körning när bilen rullar. KIA NIRO PLUG-IN HYBRID Fungerar på samma sätt som Optima. Via en laddbox tar det cirka 2,5 timmar att ladda batteriet fullt. KIA E-NIRO Driver via en elmotor på framhjulen. Batteriet laddas via laddbox (AC) eller snabbladdning (DC) upp till 100kW. 26 KIA STORY 1 2019