KIA STORY 1
Hamstrarna har gjort den första generationen Soul
till en ommåttligt populär bil. Soul-kult i USA H Kia Soul tog Kia från ett okänt till ett hett varumärke på den amerikanska bilmarknaden. Tuff design, ikoniska hamstrar och svängig attityd har sålt över en miljon Soul sedan premiären 2009. amsterhjulet – en metafor för människans otacksamma strävan genom det moderna samhället – gav Kia sin USAsuccé. I en banbrytande reklamfilm dundrade tre Soulhamstrar in i det kollektiva medvetandet i en röd Kia Soul – med lyktorna blinkande i takt till musiken. Till tonerna av Do what you do av Marz sitter tre hamstrar och diggar medan de susar förbi gnisslande hamsterhjul som inte kommer någonvart. A new way to roll, var den nya parollen. Reklamfilmen vann ett flertal priser och gjorde Kia coolt i ett land där dess varumärke tidigare varit ganska okänt. Uppenbarligen var Kia Soul precis vad marknaden saknade. En praktisk och rolig bil som kunde charma med både design och tekniska finesser. Varför bidra till hamsterhjulet med en trist plåtburk när man kunde go with Soul? Fler hamsterfilmer följde och artister som Black Sheep, Maroon 5, Lady Gaga och LMFAO ställde upp med KIA STORY 1 2019 musik. Man skapade till och med ett streetwearmärke kallat Hamstar så Soulfans kunde klä sig som sin favorithamster. Såklart följde driftiga entreprenörer upp med inofficiella hamsterdräkter till halloween. HAMSTRARNA ÄR SÅ populära att de faktiskt driver köpare till bilhallarna och när det gått en stund sedan den senaste hamsterreklamen efterfrågas nya filmer av kunderna. Både hos bilhandlare och i sociala medier. Trots detta har man ännu inte sänt en enda reklamfilm för Soul under Super Bowl eftersom man föredrar att visa dem på bio. Kia Souls popularitet i USA kan skämtsamt mätas med Soul per mile. De är överraskande många! Framför allt i städer. Inte lika vanliga på motorvägar, enligt journalisten Justin Cox som skapat ett index för hur man mäter Soultäthet. Dividera antalet Soul du ser på en dag med antalet körda miles (eller kilometer). Besöker du USA lär du bli förvånad. Souls försäljningssiffror är imponerande. Från blygsamma 32 000 bilar 2009 till ett snitt av 125 000 bilar per år till och med 2018 då man klättrade över den magiska gränsen en miljon sålda bilar!aaaaaaaaaaa SOUL-KÖPARNA ÄR från 18 till 80 år gamla och Kia har varit noga med att inte vilja kategorisera Soul som en crossover eller liknande, det är upp till kunden. Designen lockar mycket men även funktionaliteten – sikten är fenomenal och utrymmena goda. Surfare har inga problem att få in sina longboardar på nära tre meter och skejtare ersätter takhandtagen med truckar. Det finns ingen ände på kreativiteten. Tidigare konkurrenter som Scion xB och Nissan Cube har fått ge vika för den överväldigande succé som Soul är och andra märken har dykt upp för att försöka rida på framgångsvågen. Nu är nya Kia Soul snart här. Helt ny men ändå så bekant. Allt man gillar med Soul finns kvar, modern design, excentrisk personlighet och spännande teknik. Vi längtar. JENS TRULSON 37