KIA STORY 1
INNOVATION Bilförsäkringar är ett område som står
inför stora förändringar. Blir det själva bilägandet som står näst på tur? Spotifierat bilägande Spotify förändrade vårt sätt att köpa musik. Snart kommer tjänsterna som spotifierar vårt sätt att ha bil. UBER, AIRBNB, Spotify och Fodora är bara några exempel på affärsidéer som baseras på en teknisk plattform och som har skapat helt nya beteenden hos oss kunder. Nu är det bilägandet som står på tur att förändras. Ett område är bilförsäkring. Traditionellt har premien beräknats på körsträcka, bostadsort, förarens ålder och bilmodell. Vilket är ett ganska trubbigt sätt att beräkna risk. Nu kommer digitala bilförsäkringar som tar artificiell intelligens till hjälp för riskkalkylering. Via en app i mobiltelefonen registreras hur långt bilen körs och vilket körsätt föraren har. Den insamlade datan ligger sedan till grund för försäkringspremien. Ju färre mil och mer försiktigt bilen körs, desto lägre blir premien. BILDELNINGSTJÄNSTER ÄR ett annat område. De tjänster som hittills lanserats är ofta uppbyggda på samma sätt som systemet med hyrcyklar som finns i flera större städer. Man tar en cykel, 46 cyklar, betalar för tiden cykeln används och ställer ifrån sig den på valfri plats. I Madrid har Wible, ett helägt dotterbolag till Kia, startat bildelning. I Stockholm har åtminstone två försök med bildelning av det här slaget testats. Företagen har ställt ut bilar på gatorna och all hantering, som bokning, upplåsning och betalning, har skötts via en mobilapp. Men det har varit svårt att få lönsamhet i projekten och de har ganska snart lagts ner. I höstas startade ytterligare en bildelningstjänst i Stockholm, nu med elbilar. Enligt företaget finns det cirka 5 000 användare. JENS OHLSSON ÄR doktor i teknik och informationsdriven affärsutveckling. Han forskar bland annat om så kallade branschglidningar, där tenikplattformar banar väg för hela nya branscher. Som forskare vid KTH och Stockholms universitet var han med och utvecklade en app för digitala bilförsäkringar som sedan testades av försäkringsbolag. Han tror att vi i framtiden kommer att se stora förändringar på bilområdet. Men det kommer att ske många försök och misslyckanden på vägen. – Det är sällan den första vågens utmanare lyckas, eller ens den andra. Det är först när det kommer in en etablerad spelare, som ett storföretag eller ett startupbolag med finansiella muskler som det brukar lyckas. HAN JÄMFÖR MED musikbranschen. För inte så länge sedan köpte vi musik på cdskivor. I dag sker köpen via streamingtjänster som är både billigare och bättre. Men det var inte musikbranschen som stod för förändringen, utan helt andra aktörer. – Först kom det några mer eller mindre illegala streamingtjänster, sedan kom en andra våg som inte heller gick så bra och fick läggas ner. Det var först med Spotify som det stora skiftet skedde, säger Jens Ohlsson. INGER SUNDELIN KIA STORY 1 2019