KIA STORY 1
Företaget Totalt finns det tio laddbara bilar i t
jänstebilsflottan. ” Har man en gång börjat köra på el vill man aldrig mer ha en bensin- eller dieselbil.” Blir det mulet eller mörkt köper de i stället den el de behöver. Sett över tid är det här en utmärkt investering, säger Håkan Lindberg, grundare av El av Sol och den som har sålt hela anläggningen till Strömsholms hästsjukhus. Trots att solpanelerna på taket ännu inte har producerat en enda kWh ser Leif Eriksson nya möjligheter med anläggningen. Han skulle till exempel gärna se att sjukhuset i fortsättningen enbart köper in elbilar. – Har man en egen ”bensinmack” på taket är det galet att inte satsa på eldrift, säger han. Han får medhåll av Håkan Lindberg. 50 – När vi har installerat en solanläggning hos en kund dröjer det inte länge innan de inser att det inte blir en kostnad att köra en elbil eller ha det varmt i verkstaden året runt. För att förtydliga plockar han fram telefonen och visar med hjälp av en app att solpaneler på hans egen gård just nu producerar 40 kWh samtidigt som huset förbrukar 10 kWh. – Solel fungerar lika bra på en enskild villa som för en stor anläggning som Strömsholms hästsjukhus, säger han. SOM FÖRETAG FÖRSÖKER El av Sol att leva som man lär. Därför kör företagets samtliga säljare numera el eller hybridbil. – När vi bestämde oss för att gå över till eldrift fanns inga rena elbilar som klarade våra krav, och därför valde vi Kia Optima PlugIn Hybrid. Nu finns Kia eNiro, och med sin räckvidd på 45 mil är det förmodligen den bilen vi kommer att satsa på. Än så KIA STORY 1 2019