Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse unga få pröva på, medskapa,
nå ut brett och att erbjuda en varierad verksamhet. Intervjupersoner med denna syn på kulturskolan ser större behov av konstnärlig bredd och värderar reell kompetens eller lämplighet för arbetet högt. Uppdelningen används här för att kategorisera olika perspektiv på kulturskolans roll som har framkommit under fallstudierna. Det ska betonas att ingen enskild respondent haft åsikter som enbart passar bäst i den vänstra eller högra kolumnen. Respondenterna i fallstudien skulle sannolikt säga att de ser kulturskolan som en kvalitativ utbildnings- och fritidsverksamhet. Svaren har likväl en tendens att luta åt ena eller andra hållet och vi ser därför denna uppdelning som värdefull att ha med sig när man tar del av kartläggningens resultat. Kulturskolans roll Individuell undervisning Standardiserat utbud Progression/kunna nå långt Konstnärlig spets Möta uttalad efterfrågan Hantera lång kö Formell kompetens/behörighet Lärare Lämpliga lokaler Läraravtal Gruppundervisning Rörligt/varierat utbud Pröva på/hitta rätt Konstnärlig bredd Utforska okända intressen/önskemål Nya målgrupper Reell kompetens/lämplighet Pedagog Lokalt närvarande Semestertjänst Faktorer som påverkar synen på kulturskolan Synen på kulturskolans roll påverkas dels av de geografiska och ekonomiska förutsättningar vi lyfter ovan men även andra faktorer tycks ha påverkat intervjuobjektens syn på kulturskolan och dess kompetensbehov. Ledarskap och styrdokument I de fall som det i kommunen funnits aktuella styrdokument för kulturskolan så är det en faktor som påverkat respondenternas syn på kulturskolan och beskrivningen av kompetensbehov. I fallstudierna har det funnits exempel på kommuner som haft en strategi för sin kulturverksamhet för barn och där lyft fram målet om ökad jämlikhet bland annat genom att nå nya målgrupper. Vi har också stött på politiska inriktningsbeslut eller hållningar från förvaltnings- och kulturskolechefer som påverkat svaren. Vi har sett exempel på kulturskolor där det finns beslut om att vidga verksamheten till fler ämnen vilket gett den logiska följden att de finns behov av kompetens att bedriva kulturskoleverksamhet inom nya ämnen. I en av de kommuner som besökts har ett intensivt arbete med att etablera gruppundervisning som norm sjösatts. Här har kompetens att samverka över ämnes- och verksamhetsgränser lyfts fram som särskilt central både på kort och lång sikt. Det innebär en styrning – en tydliggjord inriktning för kulturskolan och som också gett avtryck i de svar vi fått. 12/64 Kvalitativ fritid Kvalitativ utbildning