Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Kommunerna har svårt att pr
ecisera vilken nivå på konstnärlig kompetens som behövs Det har varit svårt att i fallstudierna få en tydlig bild över hur begränsad konstnärlig kompetens som kan vara nog för att ändå kunna erbjuda en kvalitativ kulturskoleverksamhet. I intervjuerna blir svaret på frågan att det beror på kontext och verksamhet. För viss typ av öppen verksamhet, drop-in och prova på eller undervisning för nybörjare kan exempelvis en grundläggande konstnärlig kompetens vara nog. Det som dock betonas är vikten av att förstå begränsningarna för den egna kompetensen. Likaså framhålls det som viktigt att det finns möjligheter att lotsa elever vidare till andra pedagoger när den egna kompetensen inte räcker till. Kulturskolerelevant (pedagogisk) kompetens När det kommer till vilka pedagogiska kompetenser kulturskolan behöver visar enkätstudien att man främst efterfrågar kompetens för gruppundervisning, öppen verksamhet, specialpedagogik och generell pedagogik för det estetiska området. Även här särskiljer sig storstadskommunerna genom att i högre utsträckning efterfråga mer specifik pedagogisk kompetens, medan övriga oftare efterfrågar en pedagogiskt bred kompetens. Figur 2. Vilka pedagogiska kompetenser som efterfrågas på kort sikt.5 80 70 60 50 40 30 20 10 0 69 43 37 32 22 21 5 3 2 5. Figur 2 anger hur kulturskoleverksamheterna besvarat enkätfrågan Vilka pedagogiska kompetenser har ni störst behov av inom de kommande tre åren? Resultaten presenteras i procent av de 202 respondenter som har besvarat frågan. 18/64 Gruppundervisning Öppen verksamhet Specialped./inkl.perp. Generall ped. (estetiska ämnnen) Enskild undervisning Ämnesdidaktik i visst ämne Vet ej Annat Inga behov Procent