Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Enkätstudien antyder vidare
att man överlag efterfrågar en både hög och bred pedagogisk utbildningsnivå, av flera skäl. Bland annat för att arbetet i kulturskolan är komplext och kräver en särskild pedagogisk kompetens samt för att en högutbildad personal är viktig för kulturskolans status. Fallstudierna fördjupar bilden av det pedagogiska kompetensbehovet För att fånga respondenternas syn på kulturskolans behov av pedagogisk kompetens har de inledningsvis fått svara på vilka kompetenser, utöver de konstnärliga, som pedagoger i kulturskolan behöver ha. Svaren som politiker, chefer och pedagoger gett är för det första relativt samstämmiga. Det finns kompetensbehov som återkommande beskrivs av olika kommuner och yrkesroller. För det andra är kompetensbeskrivningarna relativt övergripande, även när följdfrågor ställts för att närmare försöka ringa in behoven av just pedagogisk kompetens. Flertalet intervjupersoner beskriver svårigheten att särskilja de pedagogiska och de konstnärliga kompetenser som de tycker behövs för arbete i kulturskolan – att de är så pass sammanflätade och beroende av varandra. Svaren innefattar alltså som tidigare nämnts även kompetenser som inte i strikt bemärkelse behöver definieras som ”pedagogiska” men som lyfts fram som centrala i fallstudierna. De beskrivs också nedan. Pedagoger i kulturskolan behöver bred palett av pedagogiska verktyg För det första betonas den möjligtvis självklara kompetensen att utöver att själv behärska sitt ämne, också kunna lära ut det på ett sätt anpassat till barn med olika behov och förutsättningar. Någon har beskrivit vikten av en pedagogisk grund i kultur och estetik. Fallstudierna har inte bidragit med någon mer detaljerad beskrivning eller problematisering av begreppet didaktik och dess innebörd i kulturskolan eller relation mellan didaktisk och pedagogisk kompetens. På olika sätt är det flera som betonar vikten av att ha en bred verktygslåda med metoder och förhållningssätt som kan fungera för olika lärandesituationer och för barns och ungas varierande lärostilar. Pedagoger i kulturskolan behöver intresse och förmåga att entusiasmera barn i olika åldrar Respondenterna i fallstudierna är också eniga om att pedagoger i kulturskolan behöver ha ett genuint intresse att arbeta med barn och unga. Det behövs också en social kompetens och förmåga att se och tillvarata varje individs engagemang och drivkraft. Kompetens att inspirera, entusiasmera och locka fram barns och ungas nyfikenhet och drivkraft lyfts också fram som betydelsefullt. Även i enkätstudien betonar flera respondenter att den personliga lämpligheten är minst lika viktig som den pedagogiska kompetensen; engagemang och förmåga att skapa en god relation till eleverna. Pedagogerna ska kunna hantera en komplex verksamhet Det finns också de som i intervjuerna är inne på vikten av att acceptera den verklighet som kulturskolan innebär. Som exempel nämns acceptansen för att i mycket hög utsträckning arbeta med nybörjare då få barn och unga är motiverade att utvecklas långt i sin konstart. En annan beskriver det som förmågan att acceptera att inte få använda sin konstnärliga kompetens för att hjälpa barn och unga att nå långt utan för att skapa en högkvalitativ verksamhet för många. Bland kulturskolechefer finns också de som lyfter fram vikten av att acceptera centrala beståndsdelar i verksamheten såsom gruppundervisning och samverkan. Det har också under fallstudierna funnits några teman som återkommit och betonats i samtliga kommuner: 19/64