Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Gemensamma kompetensbehov B
land de gemensamma kompetensbehoven är följande särskilt framträdande i kartläggningen: ● Kompetens till ämnena musik, dans, teater, bild och form samt film ● Kompetens för gruppundervisning ● Kompetens för öppen verksamhet ● Specialpedagogisk kompetens Vad gäller kompetensbehoven inom ämnet musik är de omfattande hos så gott som samtliga kommuner, både vad gäller de ”vanliga” instrumenten och nyare inriktningar. Även när det kommer till andra vanligt förekommande ämnen inom kulturskolan såsom dans och teater, är behoven stora. En hög och bred pedagogisk kompetens bedöms som central för att kunna möta barn och unga med olika behov och förutsättningar i den mångfacetterade verksamhet kulturskolan är. Efterfrågan på pedagogisk kompetens inom specialpedagogik / inkluderande perspektiv och för att kunna arbeta med öppen verksamhet och gruppundervisning är stor hos samtliga, särskilt hos verksamheter i och kring storstäderna. Den inledande typologiseringen av kulturskolors självbild enligt tudelningen utbildning – fritid, har relevans för flera aspekter av kulturskolans kompetensbehov. När det gäller behov av kompetensförstärkning i syfte att bredda verksamheten, är det kompetenser för att axla rollen som leverantör av kvalitativ fritid som behövs. Kulturskolorna breddar verksamheten på flera sätt och behöver förstärka sig med olika kompetenser. De erbjuder till exempel nya konstformer anpassade till trender och önskemål bland barn och unga, eller inkluderar nya grupper av deltagare i sin målbild om breddad verksamhet. Nya målgrupper kan vara alla som tidigare inte sökt sig till kulturskolan, av tradition, brist på förebilder, olika socioekonomiska förutsättningar, pojkar eller barn och unga med funktionsnedsättningar. Kulturskolornas förutsättningar att nå ut till dessa grupper kräver oftast en eller flera definierade kompetenser; både pedagogiska, konstnärliga och sådana som direkt kopplar till en förmåga att bredda verksamheten till att attrahera och inkludera nya målgrupper. Behov som uttrycks av vissa kulturskolor Andra kompetensbehov som har identifierats i kartläggningen är det bara vissa kulturskolor som uttrycker. De förefaller huvudsakligen hänga samman med skolornas geografiska läge och självbild. Det gäller både kulturskolor som uttrycker behov av att anställa pedagoger med kompetens inom bestämda konstnärliga uttryck och kulturskolor med uttalade planer på att bredda verksamheten för att nå flera. Intresset från verksamheterna för att bredda utbudet är således rätt stort överlag men möjligheterna att arbeta med fler konstnärliga uttryck tycks skilja sig väsentligt, och då utifrån kommunstorlek och geografiskt läge. Medan kulturskolor i större kommuner efterfrågar en specialiserad konstnärlig kompetens inom många olika konstformer så uttrycker verksamheter på mindre orter behov av pedagoger med bred konstnärlig och pedagogisk kompetens för att kunna erbjuda ett bredast möjligast utbud av ämnen. Resultaten antyder att även om behoven bottnar i ambitionen att bredda befintlig verksamhet, så har verksamheter särskilt på mindre orter ett mer basalt behov av kompetens för att kunna upprätthålla det utbud de för tillfället erbjuder. Andra kompetenser kan underlätta kontakt med nya målgrupper Det finns en gemensam ambition om nutida och framtida pedagoger med formell pedagogisk och konstnärlig kompetens för att säkra kulturskolans kvalitet och status, även om man ofta också 24/64