Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse betonar vikten av reell kom
petens och personlig lämplighet. Att betona andra kompetenser framför de formella kompetenskraven ses av vissa som nödvändigt för att nå nya målgrupper. Det är inte helt enkelt att konkretisera vilka kompetenser man ser behov av i sammanhanget men det tycks dels handla om kompetens kring inkludering och att ha pedagoger som besitter en legitimitet och förankring hos de målgrupper man vill nå. Man kan konstatera en potentiell målkonflikt, åtminstone på kort sikt, mellan det uttryckta behovet av pedagoger med formell pedagogisk och konstnärlig kompetens och ambitionen att bredda sig till nya konstnärliga uttryck och nå barn och unga man idag inte når. Generellt behov av stärkt ledningskompetens Kartläggningen vittnar således om stora skillnader verksamheterna emellan i frågan om vilka kompetensbehov man uttrycker. Den förändringsprocess som kulturskolorna nu går igenom tydliggör dessutom ytterligare kompetensbehov. Förmåga och kapacitet att hantera och bemöta kraven på en förändrad verksamhet – antingen kraven kommer från förvaltningen eller kulturskolorna själva – ställer höga krav på förmåga att leda kulturskolan. I sammanhanget vill vi också peka på behovet av stärkt strategisk kompetens för att kunna samverka med andra aktörer, både som en kompetensförsörjningsstrategi (mer om det i nästa kapitel) och i syfte att mer allmänt utveckla verksamheten. Den samlade analysen har således visat på ett behov av ökad kompetens inom ledning och styrning. 25/64