Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Kompetensförsörjning I förr
a kapitlet lades fokus på att beskriva de kompetensbehov som framkommit genom enkätstudien och fallstudierna. I detta kapitel ges en redogörelse för kulturskolornas bild av hur kompetensbehoven kan tillgodoses och olika kompetensförsörjningsstrategier. Kompetensutveckling för anställda Fortbildning av personalen viktigt på både kort och lång sikt I intervjuerna har utbildning av redan anställda i kulturskolan lyfts fram som ett av de viktigaste sätten att möta kulturskolans förändrade kompetensbehov. Fortbildning lyfts fram som en både kort- och långsiktig kompetensförsörjningsstrategi. Trots att fallstudierna visat på en kompetent och välutbildad yrkeskår av pedagoger uppges fortbildning vara viktigt för att hänga med i tiden – att kontinuerligt tillgodogöra sig ny kulturskolerelevant kunskap och att kunna erbjuda nya typer av verksamheter och ämnen. Det lyfts också fram som en förutsättning för att styra om kulturskolan mot den riktning som efterfrågas politiskt och för att ständigt stärka verksamhetens kvalitet. Kompetensutveckling på kort sikt lyfts fram som särskilt angelägen inom de områden som beskrivits under avsnittet Kulturskolerelevant (pedagogisk) kompetens. Fortbildning är särskilt angelägen där kulturskolan har svårt att nyrekrytera Särskilt angeläget beskrivs fortbildningsbehovet av de kulturskolor som vid nyrekrytering inte lyckas attrahera individer som når upp till satta kompetenskrav. Där ses kompentensutveckling riktad till anställda som inte uppfyllt initialt satta kompetenskrav som en nödvändig kompetensförsörjningsstrategi. Fortbildning bästa strategin för att fylla pedagogiska och övriga kompetensbehov Bilden som framträder av enkätstudien ger i stort stöd för resultatet från fallstudierna. Enkätsvaren visar att kulturskolorna överlag ser fortbildning som det viktigaste verktyget för att säkra kompetensförsörjningen, tillsammans med nyrekrytering. Fortbildning ses som det främsta sättet att tillgodose de pedagogiska kompetensbehoven samt de så kallade övriga kompetensbehov man gett uttryck för. Kulturskolorna ser även fortbildning som en bra metod att bredda befintliga pedagogers konstnärliga kompetens inom framförallt de större ämnena musik, dans och teater/drama. Verksamheter utanför storstadskommunerna är överlag mer benägna att se fortbildning som ett viktigt verktyg för att säkra kompetensförsörjningen. Mest positiva till fortbildning som en kompetensförsörjningsstrategi är kulturskolor ur kommungruppen Mindre städer/tätorter och landsbygdskommuner. 27/64