Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Kollegialt lärande efterfrå
gas av såväl chefer som pedagoger På temat utbildning för redan anställda visar fallstudierna att det också finns pedagoger och kulturskolechefer som säger att de gärna skulle se ett ökat och mer systematiserat kollegialt lärande. I fallstudierna förekommer det både exempel på arbetssätt och kortare initiativ som handlat om ett stärkt lärande baserat på befintliga pedagogers kompetens. Ett mer systematiskt kollegialt lärande, exempelvis genom auskultationer hos andra pedagoger, har i fallstudierna varit relativt ovanligt och begränsat men lyfts fram som ett möjligtvis underutnyttjat sätt att stärka kompetensen. Nyrekrytering med varierande förutsättningar Nyrekrytering är en annan strategi för att tillgodose kulturskolans kompetensbehov. Det är både aktuellt då pedagoger slutar eller går i pension men också för utveckling av verksamheten. Enkätstudien visar att nyrekrytering ses som centralt för att på kort sikt kunna bredda verksamheten till att inkludera idag mindre förekommande ämnen, som till exempel cirkus eller serietecknande. På lång sikt ses nyrekrytering som det enskilt viktigaste verktyget för att tillgodose kompetensbehoven, vilket inte är oväntat med tanke på kommande pensionsavgångar. Storstadskommunerna är som nämnt mest positiva till denna kompetensförsörjningsstrategi, en bild som förstärks av resultatet från fallstudierna. Som framgår av bilaga 3 utgör gruppen 60 år och äldre 17 procent av den pedagogiska personalen. Rekryteringsutmaningar Kulturskolor i mindre kommuner har svårt att nyrekrytera till flera vanliga konstområden I fallstudierna har det varit tydligt att förutsättningarna att hitta efterfrågad kompetens skiljer sig mycket åt mellan olika kommuner. Hos de mindre och medelstora kommuner som besökts i fallstudierna har det varit vanligare än i de större kommunerna att kulturskolecheferna haft svårt att hitta den kompetens de efterfrågat. Även om det förekommer kommuner där chefer upplever att det i stort går bra att hitta den kompetens de behöver har det dock i nästan varje kommun funnits exempel på tjänster som varit svåra att tillsätta eller kompetens som varit svår att hitta. Vissa säger att det överlag varit svårt att hitta individer med både formell konstnärlig och pedagogisk kompetens. I ett par kommuner som ingått i kartläggningen har det varit svårt att hitta högskoleutbildade pedagoger för ämnet teater/drama. I fallstudierna i stort nämns återkommande dans och blås/brass- och stråkinstrument som svårt att rekrytera till men också slagverk, 3D-animation, piano och gitarr. Sång men även gitarr har i ett par fall lyfts fram som exempel på ämnen till vilka det varit lättare att hitta kompetens inom. Kulturskolespecifika kompetensbehov försvårar rekryteringen Vissa kulturskolechefer säger att det är svårt att hitta personer med kompetens och vilja att arbeta både i kultur-, grund- och gymnasieskolan. I fallstudierna förekommer det exempel på pedagoger som särskilt söker sig till kulturskolan för att de inte vill undervisa i klass (mer om detta under avsnittet Att vara en attraktiv arbetsgivare nedan). Ett par kulturskolechefer säger att det överlag är svårt att hitta och utveckla kompetensen hos såväl sökande som nuvarande medarbetare att ”tänka grupp”. 28/64