Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Förord Kulturskolan utgör e
tt fundament i kultursverige, tack vare den får cirka 500 000 barn och unga varje år möjlighet att uppleva och uttrycka sig genom dans, bild, teater, musik eller någon av alla de andra konstformerna som ryms i kulturskolornas utbud. Samtidigt står kulturskolan inför flera utmaningar, bland annat att nå nya målgrupper, bredda sitt utbud, förbättra tillgängligheten och att fortsätta vara relevant i en föränderlig värld. Kompetensförsörjning är en nyckelfråga för framtidens kulturskolor, stora pensionsavgångar väntar och det finns en stor efterfrågan på nya kompetenser – kulturskolan är idag en mångfacetterad verksamhet där traditionella konstformer utvecklas parallellt med nyare uttryck som streetdance, animation, media, design och mycket mer. År 2018 fick Kulturrådet i uppdrag att inrätta ett nationellt Kulturskolecentrum som stöd för landets kulturskolor, en strategiskt viktig satsning och en signal om att även regeringen anser att kulturskolan är kulturpolitiskt viktig. Tillsammans med Universitets- och högskolerådet (UHR) fick vi även i uppdrag att kartlägga kulturskolornas framtida kompetensbehov och befintliga utbildningsvägar, sex lärosäten fick också särskilda medel att starta kulturskolepedagogutbildningar i det som kallas Kulturskoleklivet. I denna kartläggning av kulturskolornas kompetensbehov har vi undersökt behoven ur ett kvantitativt perspektiv, men också genom intervjuer för att få både djup och bredd i analyserna. Resultaten visar att det finns en stor vilja hos kulturskolorna att utvecklas men att förutsättningarna skiljer sig åt mellan olika kommuner. Tillgängliga och relevanta utbildningar, ekonomiska resurser, utbyggd samverkan och fortsatt strategiskt stöd från statligt håll är några av pusselbitarna, och inte minst att kommunerna själva även fortsättningsvis tar ett stort ansvar för att utveckla sina kulturskolor. Min förhoppning är att vi med denna rapport både kan bidra till kunskap och till breda samtal om vilka kompetenser framtidens kulturskola behöver. Staffan Forssell Generaldirektör Kulturrådet 3/64