Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Utbildningsmöjligheter I fa
llstudierna har vi ställt frågor om upplevelsen av dagens utbildningsmöjligheter för arbete i kulturskolan och försökt fånga upp eventuella önskemål om framtida kulturskolerelevanta utbildningar. Det ska betonas att utbildningsutbudet inte legat i fokus för kartläggningen men de reflektioner och inspel som kommit upp och som relaterat till dagens och framtidens utbildningsmöjligheter sammanfattas här. Uppfattningen om befintliga utbildningsmöjligheter I fallstudierna har uppfattningarna gått isär när det handlar om befintliga möjligheter att utbilda sig för arbete i kulturskolan. Hos intervjupersonerna har det något förenklat gått att se tre olika typer av hållningar: 1. De som inte har någon närmare inblick i dagens utbildningsmöjligheter för arbete i kulturskolan. 2. De som tycker att dagens utbildningar i stort tycks fungera väl och försörjer dem med rätt kompetens. 3. De som tycker att det finns brister i dagens utbildningsmöjligheter och inte ser att de utvecklar den kompetens som kulturskolan behöver. Behov av samlad bild och bättre överblick över utbildningar I den första kategorin hamnar merparten av de politiker och högre chefer som intervjuats. De har svarat att de har för begränsad inblick i befintligt utbildningsutbud för att kunna göra någon välgrundad bedömning. Bland kulturskolechefer och pedagoger känner flera till utbildningarna som finns i deras närhet men har sämre uppfattning om landets sammantagna utbud av kulturskolerelevanta högskole- och folkhögskoleutbildningar. Intrycket är att det varit svårt för respondenterna överlag att ha en bra överblick över utbildningar som skulle kunna vara relevanta för arbete i kulturskolan. Flera respondenter säger att det är särskilt svårt att få en bra bild över kortare utbildningar – utbildningar som skulle lämpa sig för fortbildning av befintliga medarbetare. Genom fallstudierna önskas någon form av samlande plattform för den typen av utbildningar för att såväl kulturskolechefer som pedagogerna själva ska kunna hitta relevant fortbildning. Bättre kännedom om utbildningarna underlättar kompetensförsörjningsarbetet Den andra gruppen består av de som i stort uppfattar att de förmår hitta och rekrytera den kompetens de efterfrågar. Här finns de som exempelvis lyfter fram befintliga utbildningar för danshandledare, teaterpedagog och rytmikpedagog som mycket väl anpassade för arbete i kulturskolan. I denna grupp finns också kulturskolechefer som tycker att de lyckats hitta eller själva skapa rimliga 35/64