Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Slutsatser och rekommendati
oner I följande kapitel ligger fokus på att utifrån resultaten från kartläggningen lyfta fram centrala slutsatser samt insatser vi ser som nödvändiga för att säkra kulturskolans kompetensförsörjning på kort och lång sikt. Om det är något resultat som särskilt bör lyftas fram från fallstudierna så är det hur skilda kompetensbehoven är för olika kulturskoleverksamheter. Även fast det funnits gemensamma nämnare i svaren, skiljer förutsättningar såsom ekonomi, geografi, resurser och befintlig kompetens påtagligt åt mellan olika kulturskolor. I det fortsatta arbetet med att stödja kulturskolans kompetensförsörjning är det därför centralt att säkerställa insatser som kan passa olika kulturskoleverksamheters behov. Kulturskolor på landsbygden och på mindre orter har exempelvis behov av att säkra bred kompetens genom kompetensutveckling, (regional) samverkan och kreativa organisatoriska lösningar. Kulturskolor på större orter har större behov av att säkra möjligheten att hitta kompetens inom nya och mer smala konstnärliga områden. Insatser för att säkra kulturskolans pedagogiska kompetensbehov Utifrån den behovsbild kulturskolorna uttrycker kan vi konstatera att lösningen på kulturskolans kompetensbehov innefattar flera beståndsdelar som är relevanta i olika utsträckning beroende på ovan nämnda förutsättningar. Det behövs kulturskolerelevanta utbildningar för befintliga och framtida pedagoger, bättre information till konstnärer om kulturskolan som en framtida arbetsplats och inte minst resurser som gör det både möjligt och intressant för blivande och befintliga kulturskolepedagoger att vidareutbilda sig. Fortsatt utveckling av kulturskolerelevanta och tillgängliga högskoleutbildningar Högskolan behöver fortsätta utveckla kulturskolerelevanta kurser/utbildningar som erbjuder de som arbetar eller vill arbeta i kulturskolan både pedagogisk fördjupning (med fokus på pedagogik för gruppundervisning, öppen verksamhet, specialpedagogik), breddning till andra konstnärliga uttryck samt kompetens kring samverkan, projektledning, inkludering mm. För att underlätta det livslånga lärandet och inte skapa inlåsningseffekter är det av stor vikt att de nya utbildningar som tas fram utformas så att de också kan användas som delar i till exempel en lärarexamen eller andra pedagogiska eller konstnärliga utbildningar. Utbildningar relevanta för arbete i kulturskolan behöver kunna erbjudas som distansutbildningar och i olika studietakt för att vara tillgängliga i hela landet och passa olika individers behov. Det bör vara möjligt att läsa enstaka kurser men också ta del av mer omfattande utbildningspaket. Det finns också en efterfråga på att parallellt med utbildningar få handledning för att kunna omsätta utvecklad kompetens i yrkesvardagen. 40/64