Kulturskola i rörelse 1
Chefer och pedagoger = främst för chefer Presenta
tion om oss och vårt uppdrag: Kartlägga behovet av pedagogisk kompetens på kort och lång sikt. Mål med intervjun – att fånga din/er syn på behovet av kompetens och på framgångsfaktorer och utmaningar med kompetensförsörjningen till kulturskoleverksamhet. Kort om upplägget på intervjun och vad den ska resultera i: En del av en mer omfattande kartläggning. Resultaten läggs samman med enkätresultaten i en samlad rapport. Det kommer framgå vilka kommuner vi talat med men alla citat är avanonymiserade. 1. Vad lägger ni in i begreppet ”pedagogisk kompetens”? 2. Hur ser den pedagogiska kompetensen/utbildningsbakgrunden ut hos befintlig personal? • Formell lärarutbildning • Annan pedagogutbildning • Utländsk utbildningsbakgrund? • Ingen formell pedagogutbildning 3. Vilken typ av (pedagogisk/didaktisk) kompetens behöver ni nu främst i kulturskolan (utgå från nuvarande kulturskola)? Hur gör ni den bedömning (vad grundar ni ert behov på)? 4. Hur skiljer det sig mellan olika typer av kulturskoleverksamhet? • Grupper/individuell undervisning • Åldersspridning • Olika ämnen? 5. Hur behöver förhållandet mellan pedagogisk och konstnärlig kompetens se ut för olika verksamheter? • Det är lätt att tänka att alla som kommer tar sin grund i en konstnärlig kompetens och att den pedagogiska kompetensen kan byggas på – är det så det behöver vara? 56/64 Kompetensbehov Nuläge Inledning