Kulturskola i rörelse 1
6. Hur tycker du att de pedagogiska kompetenskrav
en för kulturskollärare liknar eller skiljer sig från kompetenskraven för en lärare i grund- eller gymnasieskola? 7. Hur ser ni på behoven av specialpedagogisk kompetens/kompetens att möta barn i behov av särskilt stöd? 8. Hur förhåller sig kompetenskraven (främst pedagogiska) för kulturskolan från annan kultur- och fritidsverksamhet riktad till barn och unga (exempelvis fritids, föreningslivet)? • Likheter • Skillnader 9. Vilken typ av pedagogisk kompetens har ni svårare respektive lättare att få tag i? 10. Vad ser ni för möjliga vägar för att tillgodose era behov av (pedagogisk) kompetens på kort respektive lång sikt (vägar in i yrket som kulturskollärare)? • Nyrekrytering • Vidareutbildning • Sänkta krav • Validering (vilka reella kunskaper är tillräckliga och hur kan de bekräftas) 11. Vad underlättar respektive försvårar era möjligheter att hitta den kompetens ni efterfrågar? • Löner, arbetsförhållanden, status etc. 12. Hur matchar nuvarande utbildningsmöjligheter de behov ni ser? • Vilka utbildningar matchar idag bäst era behov? 13. Hur har kulturskolans verksamhet förändrats de senaste åren och hur har det påverkat era kompetensbehov (särskilt pedagogisk kompetens)? 14. Hur hoppas ni att kulturskolans verksamhet kommer att förändras de närmaste 5–6 åren och hur påverkar det era kompetensbehov (särskilt pedagogisk kompetens)? 57/64 Förändringar över tid Kompetensförsörjning