STT 1
16 STT Onsdag 6 november 2019 Det Dennis Anving i
nte vet om däck och fälgar är knappast värt att veta. Han har jobbat i däckbranschen hela sitt vuxna liv och sedan 2005 äger och driver han Tranemo Däckservice. Dennis Anving Ålder: 54 år. Bor: Haby. Familj: Hustrun Gerd, de två utflugna barnen Mattias, 25, och Malin 22, cavalier king charles spanieln Espen, 11. Kör: BMW, det gör hela familjen. Drömbil: Porsche 992, alla andra drömbilar har jag redan haft. ”Jag har alltid trivts med jobbet” Dennis Anving Inte riktigt än, men snart, drar den hektiska säsongen, när sommardäck ska bytas till vinterdäck, igång. FOTO: TINA HJORTH SVENSSON Däckspecialistens bästa tips TRANEMO Men det var polis den unge Dennis tänkte bli, då, innan han fick beredskapsjobbet på däckfirman 1983. – Efter en vecka lovade jag mig själv att jag aldrig skulle jobba med däck. På den tiden gjorde vi allting för hand, bytte däck på lastbilar, truckar och allt. Det var tufft, smutsigt och vi slet. Jag kom hem på kvällen och trodde att jag skulle dö. Dennis slår sig ner i en av de bekväma besöksfåtöljerna i däckfirmans reception och tar en klunk kaffe. Han är mån om sina kunder, tycker att det är viktigt att det finns gott kaffe och något skönt att sitta på om man behöver vänta eller bara vill prata bort en stund. Plötsligt låter det som om vi befinner oss mitt på en motorbana – det är mobilens ringsignal. – Jag borde byta, säger Dennis och ler lite generat, men jag hörde inte telefonen i våras och då la jag in den här. Tillbaka till 1983. Eller snarare 1986. Dennis stod just i färd med att åka ut i världen som FN-soldat. – Men jag fick avbryta eftersom Lennart Sundqvist som ägde firman hade gjort illa sitt öga så jag behövdes här istället. Det beslutet har Dennis aldrig ångrat. – Jag är jätteglad att jag inte blev polis. Jag har aldrig tyckt att det varit tråkigt att gå till jobbet, aldrig haft ångest när semestern tagit slut utan alltid trivts med jobbet. Sedan han väl börjat jobba på heltid, 1986, har Dennis gått de flesta utbildningar och kurser som finns om däck och fälg. Han nämner bland annat aktningsvärda Tip Top Stahlgruber i München. Jobbet har också inneburit resor och annat kul för den motorintresserade, men han bestämde sig för att inte hoppa på Formel 1-cirkusen när frågan kom 1990, han ville hellre stanna hemma. – Men jag gillar ju fart och har gått flera motoroch förarutbildningar, säger han och minns speciellt den gången då de var ett gäng i italienska Modena och fick köra både Ferrari, Lambourghini och Maserati. – Det är bland det roligaste jag gjort. Kört på andra motorbanor har han också gjort, Mantorp, Anderstorp, Gälleråsen – och så klassiska Nürnberg Ring Flera gånger. – Första gången var det förstås med skräckblandad förtjusning... Och det spelar ingen roll hur många tusen varv jag kör såklart. på Nürnburg Ring, den banan lär man sig aldrig. Vilket är det snabbaste du kört? – Det vet jag faktiskt inte, strax under 300 kilometer i timmen tror jag. Men i den farten hinner man inte titta på hastighetsmätaren. Det vrålar till i telefonen igen. När vi träffar Dennis råder något av lugnet före stormen, än har inte vinterdäckspaniken infunnit sig. Men i det inbyggda däckhotellet ligger däck till 700 bilar och väntar. – Det finns de som tror att vi som jobbar med däck bara jobbar två gånger om året, när det är dags att byta till vinterdäck och när det är dags att sätta på sommardäcken. Men vi jobbar ju med allt som har däck; lastbilar, entreprenadmaskiner, gräsklippare, skottkärror, så vi har att göra året om. Vi däckar er gärna, brukar vi säga... Tina Hjorth Svensson tina@stthuset.com Dennis Anving har jobbat med däck sedan 1983 och äger och driver Tranemo Däckservice sedan 2005. På med vinterdäcken Däckspecialistens bästa däcktips Välj bra däck: Det finns en hel djungel av däck och det är skillnad på dem vad gäller vattenplaning, ljudnivå och väghållning. Kort sagt får du vad du betalar för. Gå till en specialist: Alla kan sälja däck men om du går till en specialist får du hjälp att hitta däck som fyller dina behov. Fyll med nitrogen: Hos oss ingår alltid nitrogen i däcken när man byter däck. Fördelarna med det är att du förlänger livslängden på dina däck med 25 procent och så slipper du kolla trycket så ofta. Kolla trycket: Egentligen bör du kolla trycket i däcken varje månad, var tredje eller fjärde om du kör med nitrogen i däcken. Moderna bilar har däcktrycksövervakningssystem som talar om när trycket är för dåligt. Bra däcktryck sparar bränsle och miljö, dessutom förlängs livslängden på däcken. Bästa däcken bak: Helst ska du förstås ha nya bra däck runt om, men om du måste välja, sätt de bästa däcken bak, oavsett vilken drift du har på din bil. Med de bästa däcken bak är det lättare att häva en eventuell sladd. Säkerheten går före allt annat! Från och med den 1 oktober får du sätta på dina vinterdäck. Den 1 december SKA de sitta på. – Sätt på dem i tid, säger däckspecialisten Dennis Anving, säkerheten går först!