Vårdguiden Framsida
Vårdguiden Notiser
Vårdguiden Innehåll
Vårdguiden Tema Diabetes
Vårdguiden Tema Diabetes
Vårdguiden Tema Diabetes
Vårdguiden Hjärnan behöver få arbetsro
Vårdguiden Grilla gott och säkert i sommar
Vårdguiden Håll maten fräsch
Vårdguiden Att hantera sin ångest
Vårdguiden Värt att veta om värktabletter
Vårdguiden Spik i foten
Vårdguiden Sommarruset kan vara skrämmande för bar
n
Vårdguiden 1177 Vårdguiden, hur kan jag hjälpa dig
? ”1177 Vårdguiden, hur kan jag hjälpa dig ?” För Berit Renemar och hennes kolleger på 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning är det du som sitter inne med svaren. Det är din beskrivning av hur du mår och vad som har hänt som gör att de kan hjälpa dig på bästa sätt. TEXT LENA JANNESDOTTER FOTO ULF HUETT R 24 inger du till 1177 Vårdguiden för att få råd är det bra om du har förberett dig inför samtalet, så att du vet vad du vill fråga om. Om du tänker igenom vad som har hänt och hur du mår innan du ringer, använder du tjänsten på bästa sätt. – Den som ringer till oss får berätta. Sedan gör vi en sammanfattning, och så brukar vi alltid ställa frågor för att kontrollera om vi uppfattat allt rätt, säger Berit Renemar, en av de erfarna sjuksköterskor som arbetar med sjukvårdsrådgivning på 1177 Vårdguiden. När du har beskrivit hur du mår och vilka besvär du har, vill sjuksköterskan också veta om du har några andra symtom. Du kan även få frågor om vilka läkemedel du tar och om du har någon kronisk sjukdom. Det kan påverka bedömningen av ditt behov av vård och hjälp. – vi behöver ställa många frågor för att på bästa sätt kunna bedöma om du behöver träffa en läkare eller någon annan vårdpersonal, säger Berit Renemar. Om sjuksköterskan bedömer att du inte behöver söka vård kan du få råd om hur du kan hantera din sjukdom eller skada själv. De råd om egenvård som du då får är ofta hämtade från 1177.se. Om du ringer för någon annans räkning är det bra om du är i samma rum som den som är sjuk eller skadad. Om du till exempel är på jobbet när ditt barn blir sjukt i hemmet eller har råkat ut för en olyckshändelse, kan det vara svårt för dig att beskriva situationen för sjuksköterskan. – Den stora gruppen som ringer för någon annans räkning är föräldrar. Andra är vuxna barn som ringer för sina gamla föräldrars räkning. Det kan också vara barn och ungdomar som ringer för att hjälpa sin mamma eller pappa som inte talar svenska, säger Berit Renemar. – vi vill alltid att den sjuke ska vara med, så att vi inte pratar över huvudet på den personen. Vi vill också veta att du som är sjuk har godkänt att en annan person ställer frågor i ditt namn, säger Berit Renemar. Allra bäst är det om den som är sjuk eller skadad pratar direkt med sjuksköterskan. Då blir det lättare att få en tydlig bild av symtomen och göra rätt bedömning av vilket behov av vård personen har. Om symtomen blir värre eller förändras på något annat sätt efter samtalet, ska du ringa igen och berätta det. – Du är alltid välkommen att ringa tillbaka om du skulle känna dig sämre eller har fler frågor, säger Berit Renemar. 1177 Vårdguiden nr 2 2015
Vårdguiden Aktuellt i sommarvården
Vårdguiden Kontakta 1177 Vårdguiden så får du rätt
vård snabbare