Gjutformens halvor för bakstocken är gjorda av en
särskild sorts aluminium med extra hög hållbarhet. PRODUKTTEST: S N ej, det här är inget vanligt företag. Bara att fylla i frågeformuläret för besökare är på gränsen till halvbyråkrati. De efterföljande instruktionerna var ännu fler: Inga namn och inga foton utan att tillåtelse lämnats innan och en exakt beskrivning om vad som kommer att fotograferas. Min värd möter min förvåning med en enkel och begriplig förklaring: – Detta lilla, men exklusiva, sydtyska företag har påbörjat ett samarbete med SAUER för att förverkliga XTC-projektet. Man tillverkar även specialdelar till motorsporten, bilbranschen, flyg- och rymdfärdsindustrin så de är inte pigga på att avslöja vad som finns bakom kulisserna än vad som är absolut nödvändigt. Vi går in i en monteringshall som snarare ger mig mer känslan av ett högteknologiskt laboratorium. Det är så tyst att man kan höra en knappnål falla. Alla anställda bär skyddsrockar och handskar. Dammigt? Inte det minsta! Man skulle kunna äta direkt från golven här inne. Jag sträcker mig instinktivt efter min kamera när en hand vänligt guidar mig till ett litet sidorum. Vänliga leenden och huvudskakningar – hrm, ja, vi menar det: Fråga först, fota sedan. – Det är med gjutformen allt börjar, berättar vår guide. En för kolven, en för det justerbara kindstödet och naturligtvis en för framstocken. Jag lär mig att gjutformen är gjord av en mycket tänjbar, stark aluminiumlegering, och att det enda märket på den färdiga produkten är det som med stor precision frästs in i gjutformens yta. Därefter har den inre ytan putsats till den är spegelblank. Så, det är då ni trycker in kolfibern? Jag försöker att ge mig in i tekniksnacket. – Ingen trycker in någonting här. En vapenstock som den här är tillverkad av kolfiberblad som fogats samman, och det är ett äkta hantverk, förklarar min följeslagare. Vi fortsätter till ett rum i slutet av hallen där det står en gigantisk robot, som används för tillskärningen. Precis som namnet antyder skär den ut de mest skilda former ur en enorm rulle av grafitfiberduk. Varje enskild del markeras automatiskt med ett nummer och en etikett. – Varje segment av ett lager har en specifik position och orientering i gjutformen. Det är det enda sättet att garantera maximal stabilitet och 16 Less is more