KIA STORY 1
”Baby you can drive my car” Föreställ dig att du
kollar av mejlen i läsplattan och sippar lite ur kaffemuggen – samtidigt som du sitter i förarsätet i bilen på väg till jobbet utan ett finger på ratten. Så kan det se ut inom en snar framtid. Kia testar redan autonoma bilar på vägarna i den amerikanska delstaten Nevada. TEXT IA WADENDAL TEKNIKEN SOM GÖR autonoma, eller självkörande, bilar möjliga är redan klar. Alla de förarassistans- och säkerhetssystem vi har i moderna bilar klarar det mesta som behövs i trafiken. De kan hålla ett säkert avstånd till bilar framför (adaptiva farthållare), de kan se till att du ligger kvar i den fil där du ska köra (filhållningsassistent), de kan förutspå olyckor med både andra fordon och fotgängare och bromsa automatiskt (autobromssystem) och de kan parkera sig själva utan att förarens händer vidrör ratten. Det är bara några exempel på hur bilen mer och mer tagit över förarens roll – och för de flesta är det en god utveckling. För hur bra förare en människa än tycker sig vara så är en dator – numera är bilen mer elektronik än mekanik – alltid mer exakt och rationell. En dator gör heller inte så dumma saker som mänskliga varelser ibland gör – dricker sprit kvällen före körning, pratar i mobiltelefon 12 KIASTORY 1/2016 eller letar efter något som trillat ner på bilgolvet. Inte heller blir datorn trött, sömnig eller arg på medtrafikanterna. MED ALLA LASERSENSORER, radar och kameror som finns i dagens bilar kan bilens egen dator analysera omgivningen och anpassa körningen så att den blir både betydligt säkrare och bättre för miljön – utan att någon förare sitter vid ratten eller har fötterna på pedalerna. Precis som flera andra biltillverkare har Kia tagit ett antal steg närmare en nästan autonom körning. Med projektet Drive Wise testar Kia självkörande teknik med elbilen Soul EV på vägarna i amerikanska Nevada efter att ha fått tillstånd från myndigheterna i delstaten. Drive Wise innebär att flera olika smarta förarassistenter och säkerhetssystem samverkar för att faror i trafiken ska undvikas och att den bästa vägen väljs för färden. Radar, kameror och navigatorer används för att analysera omgivande trafik, förutspå bilköer, tolka vägskyltar och hålla koll på förarens allmäntillstånd. Om personen vid ratten skulle vara trött eller ouppmärksam griper bilens säkerhetssystem in och bromsar upp, och om föraren till och med somnar letar bilen upp en säker plats att stanna till och parkera på. Parkering är för övrigt något som en förare kommer att kunna välja på en fjärrkontroll med Drive Wise – när den knappen har tryckts in så kör bilen själv in på första lediga p-plats. Målet är att Kia ska kunna lansera delvis självkörande bilar år 2020 och helt autonoma fordon år 2030. Någon gång under 2020-talet kan det alltså finnas ett antal delvis eller helt självkörande bilar på vägarna. Redan i dag pågår försöksverksamhet med autonoma bilar i till exempel USA, Tyskland, Holland, Japan och Storbritannien. Mercedes,