KIA STORY 1
Med projektet Kia Drive Wise testas självkörande
teknik i elbilen Soul EV. Nissan och Ford är bara några av biltillverkarna som testar hela flottor med delvis självkörande bilar på vanliga vägar. I de flesta fall handlar det om eldrivna fordon eller laddhybrider, för att även miljön ska gynnas. Volvo Cars håller på med sitt eget forskningsprojekt Drive Me i Göteborg – men det sitter alltid en förare bakom ratten redo att gripa in om det behövs. Det är inte bara biltillverkarna som experimenterar med autonoma bilar – också sökmotorn Google och datortillverkaren Apple håller på och testar självgående elbilar. De lär bägge vara inne på helt autonoma fordon, utan vare sig ratt eller pedaler. DET FINNS DOCK en rad problem kring både regelverk och övervakning som måste lösas om autonoma bilar ska bli verklighet. Även under de pågående testerna är det viktigt att ha klart för sig hur ansvaret ska fördelas om en olycka händer. Är det bilägaren eller biltillverkaren – eller kanske bägge – som ska stå ansvariga för eventuella trafikbrott och för försäkringen? Och hur ska det lösas rent praktiskt? Vem får tillgång till den data som samlas in om hastigheter och resmål i den självkörande bilen? Det är bara några av de frågor som Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut – ska utreda på uppdrag av regeringen. I regeringsuppdraget står det att självkörande bilar kan bidra till både en högre trafiksäkerhet, en ny teknikutveckling och en minskad påverkan på miljö och klimat. – Förväntningarna är högt ställda på vad autonoma bilar kan åstadkomma, men hur det blir i framtiden är förstås helt beroende på styrmedel och transportpolitiska mål. Ansvarsfrågan är en av de viktigaste jag har att utreda. Vilka situationer kan en förare hamna i och vad är egentligen en förare i en autonom bil, säger Jonas Bjelfvenstam och funderar över i vilka situationer en självkörande bil skulle kunna vara ett alternativ för honom själv: – Motorvägen mellan Jonas Bjelfvenstam Linköping och Stockholm är ju onekligen ganska tråkig att köra. Då skulle det vara skönt att kunna sitta och läsa en spännande forskningsrapport i stället. Utredningen kommer att lägga fram slutsatser kring regelverket för testverksamheten av autonoma bilar i april i år. Förslag som underlättar en introduktion i vanlig trafik kommer i slutet på 2017. 13 KIASTORY 1/2016