KIA STORY 1
D 18 KIASTORY 1/2016 en första generationen av Ki
a Sportage föddes redan 1993 och då var den ganska kantig i formen. Sedan dess har Sportage genom generationerna vässats fram till dagens muskelpaket med mjukare linjer och betydligt bättre körkvaliteter än tidigare. Sportage är i sin fjärde generation också fylld med alla de avancerade säkerhetssystem som gör att bilen teoretiskt skulle kunna köra sig själv. Nya Sportage kan parkera utan att föraren håller i ratten och den varnar för fordon i döda vinkeln till exempel. Så klart har den också ett autobromssystem som med radar och kamera övervakar trafiken framför och själv bromsar om inte föraren hinner reagera. Systemet är aktivt i hastigheter mellan 8 och 180 kilometer i timmen, och vid risk för en kollision med en bil eller en fotgängare varnas föraren samtidigt som bromsarna aktiveras. Full automatbroms är möjlig i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen. Kanske har du redan hunnit se den nya kompaktsuven på stan – Sportage har kommit till Sverige i de tre motorversionerna 1,6 liters bensin på 132 hästkrafter, 1,7-liters diesel på 115 hästkrafter och tvålitersdieseln med fyrhjulsdrift och hela 185 hästar under huven. DET ÄR SVÅRT att inte gilla nya Sportage – den är både snygg och har det mesta som en modern förare suktar efter. Under provkörningen blir jag alltmer desperat när jag letar efter saker att klaga lite på. En sådan har jag i alla fall lyckats hitta: den borde erbjudas i fler färger. Rött är ju helt okej och även svart och vitt förstås. Men de andra färgerna är också väldigt vanliga. Det lär ju finnas en hel del privatkunder som får habegär efter nya Sportage – dels för att Kia är Sveriges tredje mest populära märke bland privatkunderna, dels för att man som vanligt får väldigt mycket bil för pengarna när man köper en ny bil från den koreanska tillverkaren. Sportage är Kias bästsäljare i Europa och tävlar i en storleksklass som bara blir populärare – kompaktsuven. Här i Sverige hoppas Kia kunna sälja mer till företagskunder än tidigare – och det är nog fullt möjligt. Att sitta i förarsätet känns som att ha ett mobilt kontor där det mesta man behöver finns i form av intuitiva och enkla knappar på ratten eller på instrumentbrädan. Det finns också en sju- eller åttaDet är svårt att inte gilla nya Sportage – den är både snygg och har det mesta som en modern förare suktar efter. tumsskärm med navigation och all annan nödvändig information man behöver under bilresan. Den som har en Androidtelefon med qi-system kan ladda sin mobil trådlöst i ett av facken därfram, om man väljer det som tillval. DET SOM BLIR väldigt markant och tydligt under provkörningen i bergen och på landsvägarna utanför Barcelona är hur mycket bättre styrningen blivit jämfört med tidigare generation. Växlingarna både i den sexväxlade manuella lådan och i den sexstegade automaten är sömlösa och smidiga. Nya Sportage är vridstyvare än tidigare med en betydligt högre andel höghållfasthetsstål i chassit, vilket även det gör körningen till en komfortabel upplevelse. Man sitter väldigt bra i