KIA STORY 1
både förar- och passagerarsätena fram och de går
att ställa in i mellan åtta och tio olika lägen. Därbak i bilen går det att snusa till en stund om man så vill i och med att sätena går att fälla till ett mycket behagligt tillbakalutat läge. Vi kör igenom byn Terrassa där livet verkar vara ganska lojt och de flesta av invånarna förefaller ha tagit bilen eller tåget till jobbet inne i Barcelona. De som rör sig i staden tillhör generationen som gått i pension. Men aktiva är de ändå. Två äldre män iklädda löparshorts och sportkepsar stannar och pustar ut vid ett backkrön, medan svetten droppar från näsorna. I ett gathörn möts några kvinnor och män som inte setts på ett tag och pratar glatt med varandra. När vi stannar till med Sportagen i korsningen för att orientera oss, glider deras blickar snabbt över bilens konturer och vi bjuds på några nickar och leenden. Kanske gillar de vad de ser, eller så tror de att grannen slagit till på en ny tjusig suv och vill gratulera. FAKTA Nya Kia Sportage I Sverige erbjuds tre motoralternativ: 1. En framhjulsdriven version med 1,6 liters GDI-motor på 132 hk och ett vridmoment på 161 Nm vid 4850 varv/min. Pris: kampanjpris 227 800 kr (ordinarie 239 900 kr). 2. En 1,7 liters CRDi-motor på 115 hk och ett vridmoment på 280 Nm vid 1 250-1 750 varv/min. Pris: kampanjpris 249 800 kr (ordinarie 264 900 kr). 20 KIASTORY 1/2016 3. En fyrhjulsdriven version med 2-liters CRDi-motor på 185 hk och ett vridmoment på 400 Nm vid 1 750-2 750 varv/min. Pris: kampanjpris: 318 800 kr och då ingår GT Line-paketet, värde 35 000 kr. (ordinarie 337 900 kr.) Till samtliga motorer finns sexväxlade manuella växellådor. En sexstegad automatlåda finns som tillval till 2-liters CRDi-motorn. Till den största motorn finns också möjlighet att välja ett GT Line-paket med bland annat LED-dimljus i iskubsformat, hasplåtar i aluminium, D-formad läderratt, dubbla synliga utblås och mycket annat. Garantierna för samtliga bilar är som vanligt 7 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 5 år lack och 3 år vägassistans. DEN 2-LITERSVERSION med GT Line-paket som vi kör är ju faktiskt ett ganska fint blickfång. Den distinkta grillen med sin antydan till leende i mungiporna, de fyrkantiga iskuberna till LED-lampor i fronten, 19-tumshjulen, panoramasoltak, de dubbla utblåsen därbak och den dominanta hasplåten i aluminium – allt andas bilestetik på hög nivå. Just den här 2-litersversionen med GT Line erbjuds i Sverige till kampanjpriset 318 800 kronor, och det går ju faktiskt inte att säga något annat än att det är en väldigt attraktiv prislapp. Inuti kommer den med D-formad sportratt, läderklädsel med ventilation i sätena, startknapp, paddlar i ratten om man har automatlåda och snygga inredningsdetaljer i aluminium och pianolack. Tidigare har Kia fått en del skäll för alla plastdetaljer – de är inte så lätta att hitta numera. Det märks att både designstudion i Frankfurt och motsvarigheten i Kalifornien lagt manken till när det gäller den interiöra formgivningen också.