KIA STORY 1
FOTO SAMIR SOUDAH FOTO JENS NORDSTRÖM FÖRETAGSBIL
EN ”Det finns ingen bättre bil i klassen” FÖRETAGET BUHRES HEMTJÄNST AB VÄXER SÅ DET KNAKAR. SÅ ÄVEN FÖRETAGETS BILPARK SOM UTÖKATS FRÅN FYRA TILL TOLV BILAR SEDAN JUNI 2015. KIA PICANTO ÄR ENLIGT BUHRES KOMMUNIKATIONSCHEF PATRIK TELL BÄST I KLASSEN: DRIFTSÄKER, PIGG OCH FYLLD AV FINURLIGA FINESSER. FRAM TILL I somras hade varken Patrik Tell eller hans partner Monica Buhre någon särskilt tydlig uppfattning om Kia. När de skulle välja företagsbilar till det nystartade företaget, tittade de på både Ford, Toyota och Citroën, men valet föll utan tvekan på Kia. – Ingen kan konkurrera med Kia Picanto. Det finns ingen bättre småbil i klassen och man får väldigt mycket bil för pengarna, menar Patrik. – En annan viktig anledning som vi värderade högt var det förtroendeingivande bemötandet med Martin Falk på Aftén Bil i Åkersberga . – Han visade god förståelse för helheten i vår affärsverksamhet och är någonting vi verkligen uppskattar eftersom vi faller om inte bilparken rullar. Några av våra urvalskriterier var att bilen skulle se modern och trendig ut medan finurliga finesser som färddator, rattvärme, klimatanläggning och stolsvärme ända upp till axlarna, imponerade i nästa skede. Även prestandan överträffade förväntningarna. – Vi var bekymrade för att den skulle vara lite trött med tanke på att det är en liten bil med automatlåda, men när vi provkörde blev vi faktiskt överraskade. Bilarna körs i snitt 2 500 mil per år och uteslutande korta sträckor, något som ställer krav på kvaliteten. Men än så länge har både bilarna och företaget rullat på i rask takt. – Just nu har vi tolv bilar och är jättenöjda. Vi räknar med att ha fler än 20 bilar i slutet av 2016 och kommer definitivt att fortsätta med Kia. TEXT: Christina Bild Fakta: Buhres Hemtjänst AB har 36 anställda och erbjuder hemtjänst och hushållsnära servicetjänster i Österåkers kommun. Företaget startades våren 2015 av Patrik Tell och Monica Buhre. 50 KIASTORY 1/2016