KIA STORY 1
Ovan: Konceptbilen GT4 Stinger från Kia som överr
askade besökarna på bilsalongen i Detroit tidigare i år visades nu också upp i Genève. Den är utvecklad i Kalifornien och har en turboladdad motor med 315 hästkrafter under huven. ”En maskin för en verkligen entusiast” enligt Kias marknadsförare. inga utsläpp. Den Optima laddhybrid som börjar säljas i år går att köra mer än fem mil på enbart el, och med de tunna och lättviktiga litium-polymerbatterierna har det blivit mer utrymme för både bagage och passagerare i bilen. Precis som Optima kombi är laddhybriden fullproppad med innovativa system som hjälper föraren med allt från att nödbromsa till att varna för bilar bakom när man kör ut från en parkering. Den tredje nyheten som rullades ut på scenen under presskonferensen var den helt nya hybridbilen Niro. En crossover med låga utsläpp och avancerade säkerhetssystem. Alla tre nyheterna kommer att hjälpa Kia att växa ännu mer som varumärke i Europa, säger Kia Corporations executive vice president Thomas Oh som för första gången intervjuas av Kia Story: – Våra framgångar i Europa drivs av vår förmåga att anta utmaningar och att vara öppna för det som kunderna efterfrågar. Men både vi och andra biltillverkare har fler intressanta utmaningar att ta itu med under de kommande sex-sju åren, säger Thomas Oh och fortsätter: – Det blir det intressantaste som bilindustrin ställts inför, nämligen att möta upp de stränga utsläppskraven för år 2020. De bilar och drivlinor vi nu presenterar här kommer att hjälpa oss nå målet att få ner utsläppen med 25 procent. Han poängterar att Kia redan nu har en så stor spridning på alternativa bränslen, motorer och drivlinor att förutsättningarna är goda för att inom några år kunna ta fram ett antal nya gröna bilmodeller. Thomas Oh hoppas också att bränslecellstekniken med nollutsläpp kan få fotfäste framöver. – Vi är väl förberedda och utsläppsfrågan är viktig för oss. Det är dock en bra bit kvar till dess att många bränslecellsbilar rullar på vägarna. Världens regeringar måste lösa infrastrukturen, innan dess kan vi biltillverkare inte satsa mer än vad vi gör i dag. Det bästa vore ett utvecklat samarbete mellan bilföretagen och regeringarna, säger Thomas Oh. KIASTORY 1/2016 9