Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK svenska myndigheters data hade t
illgängliggjorts.” (eSam, Rättsligt uttalande om röjande och molntjänster, den 23 oktober 2018, dnr/ref: VER 2018:57.) Ett annat exempel är att Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet den 22 februari 2019 publicerade en förstudierapport om webbaserat kontorsstöd (23.2-6283-18). I rapporten presenteras en förstudie avseende upphandling och användning av webbaserat kontorsstöd, inkluderande helt integrerad och webbaserad e-post, ordbehandling, kalkyl ark, presentation, chatt, fillagring och dokumenthantering. De nämnda tjänsterna kan levereras i publika och globala molntjänster, och förstudien är därför av intresse för myndigheter som söker vägledning i fråga om hur de kan nyttja publika och globala molntjänster för sin informationshantering. I rapporten presenteras slutsatsen att det är möjligt att använda webbaserat kontorsstöd som uppfyller alla gällande rättsliga krav. Det framhålls dock att det är svårt att säkerställa regel efterlevnad och att det därför är komplicerat att kravställa i upphandlingar av webbbaserat kontorsstöd. Mot bakgrund av detta rekommenderas att Statens inköpscentral ska upphandla ramavtal för webbaserat kontorsstöd som kan användas av hela den offentliga sektorn. Vi ser positivt på rekommendationen i förstudien om webbaserat kontorsstöd eftersom ett ramavtal gällande webbaserat kontorsstöd för hela den offentliga sektorn sannolikt skulle kunna möjliggöra stora effektivitetsvinster för offentliga myndigheter. Viktigt att beakta är dock att en sådan lösning inte på något sätt fritar varje enskild myndighet från dess ansvar att säkerställa efterlevnad av samtliga tillämpliga regelverk vid användningen av det webbaserade kontorsstödet. Även om det webbaserade kontorsstöd som används, vilket potentiellt kan vara en publik och global molntjänst, bedöms kunna användas för den offentliga sektorns informationshantering, måste användningen av tjänsten ske i enlighet med alla gällande lagkrav. Det är därför avgörande att de enskilda användarna (vanligen tjänstemän på myndigheten) har fått erforderlig utbildning i alla tillämpliga lagar och regler och dessa regelverks implikationer vad gäller informationshantering i de tjänster som används. Viktiga verktyg för att åstadkomma regelefterlevnad är i vår mening såväl styrdokument, såsom informationssäkerhetspolicys och personuppgiftspolicys, som regelbunden utbildning för användarna. Nina Barzey Advokat Amanda Ottosson Biträdande jurist Tolkning & översättning Språkservice erbjuder tolkoch översättningstjänster i alla språk och dialekter för alla situationer. Välkommen! www.sprakservice.se KONTAKTA OSS! E-post: info@sprakservice.se Telefon: 0770–457 458 ADVOKATEN NR 3 • 2019 55 Språkservice Sverige AB är idag Nordens största tolkoch översättningsföretag.