Advokaten 1
Advokatdagarna vårdnadstvister föreslår vi den hä
r metoden. Men ibland kan det ha gått för långt, konflikten är alltför bestående och då är det bättre att försöka avgöra målet snabbt som möjligt. HUR SKILJER SIG KONFLIKT och försoning från traditionell handläggning av vårdnadstvister i tingsrätten? Britt Björneke berättade att föräldrarna får en mer aktiv roll i förhandlingen och att fokus är på barnets rätt och behov. Tingsrättens ordförande har också en mer aktiv roll och verkar för att parterna ska träffa överenskommelser vid andra eller tredje sammanträdet. Parternas ombud får å andra sidan en mer passiv roll i förhandlingen, till exempel kommunicerar parterna direkt med ordföranden och inte via ombuden. En annan viktig skillnad mot vanlig handläggning är att en familjerättssekreterare är med vid alla sammanträden och förmedlar generell kunskap om barns behov och utveckling. Sekreteraren pratar också med alla berörda efter första sammanträdet för att se vad barnen behöver för hjälp och berättar vad som kommit fram vid det andra sammanträdet. – Det är väldigt verkningsfullt, speciellt när familjerättssekreteraren berättar om sina samtal med barnen. Det kan många gånger vara rörande, föräldrarna lyssnar och det är många tårar som fälls av oss i salen, det blir så tydligt hur barnen är påverkade av konflikten, sa Britt Björneke. n Britt Björneke har gått i bräschen för att utveckla familjemålen. så venshandel som utgör eller inte utgör marknadsmissbruk. • Man definierar ett administrativt minimisanktionssystem avseende marknadsmissbruk. • Det införs utökade möjligheter och större informationsutbyte mellan tillsynsmyndigheter, samt skydd av ”whistleblowers”. NÄSTA STEG I PROCESSEN av det slutliga antagandet av den nya förordningen kommer inte att ske förrän politisk enighet har nåtts avseende MiFID II eftersom delar av förordningen (särskilt omfattningen) beror på den slutliga lydelsen av MiFID II. Förhandlingarna om direktivet förväntas inledas under 2013. – Det är ett väldigt omfattande regelverk som för oss innebär helt nya regler att förhålla oss till, sammanfattade Dick Lundqvist. Dick Lundqvist konstaterade att i förordningstexten regleras Advokaten Nr 9 • 2013 marknadssonderingar specifikt. Det är ganska vanligt att rådgivare hör av sig till större aktieägare för att sondera förutsättningarna inför till exempel ett uppköp eller en större nyemission. Marknadssonderingar är inte uttryckligen reglerat i Sverige eller någon annanstans. Utan det handlar i allt väsentligt om att ha en magkänsla för när man har försatt en person i en insiderposition. I förordningen beskrivs vad som är tillåtna marknadssonderingar. – Det gör att man som rådgivare kan behöva sätta upp mer robusta strukturer för hur det ska fungera för investmentbanker och andra finansiella rådgivare så att man inte hamnar i det otillåtna området. Även så kallad ”stakebuilding” regleras specifikt och det preciseras vad som är tillåtet och otillåtet. Ytterligare en stor förändring på det EGrättsliga området är de ändringar i öppenhetsdirektivet som väntar. Den 25 oktober 2011 offentliggjordes förslag till förändringar i öppenhetsdirektivet, som bland annat innebär att även förvärv av syntetiska instrument ska flaggas. I juni 2013 antog Europaparlamentet ett kompromissförslag. Lundqvist berättade att status just nu enligt Finansdepartementet är att den slutliga direktivtexten kan komma att offentliggöras i EU:s officiella tidning innan årsskiftet. Efter offentliggörandet har medlemsstaterna två år på sig att implementera direktivet i sin nationella lagstiftning. DICK LUNDQVIST TOG ÄVEN upp börsens problemanalys och förslaget till åtgärder för ett förbättrat börsnoteringsklimat. NASDAQ OMX Stockholm i samarbete med ett antal marknadsaktörer har samrått med ett stort antal intressenter. Syftet var att få till stånd en väl förankrad problemanalys och åtgärdslista för att skapa ett förbättrat börsnoteringsklimat i Sverige. Ett antal förslag offentliggjordes i september 2013. Några åtgärder som börsen avser att vidta som följd av arbetet: • Mer flexibla regler för kvartalsrapportering – för att minska den administrativa bördan för noterade bolag (notera även att öppenhetsdirektivet innebär att kravet på kvartalsrapporter avskaffas). • Introducera en möjlighet till förhandsbesked i noteringsprocessen. • Skräddarsydda utbildningar för noterade bolag och media angående handelsstopp. • Inleda en diskussion med private equityföreträdare, Aktiespararna, Företagarna och institutioner med syftet att finna format och struktur för samarbete som minskar obalans i bolagskännedom. n 31