Advokaten 1
Reportage Rakel Rakel jämställdhet. Det är bara d
et att inget längre kan döljas! sade han. En än viktigare orsak är att värderingarna har förändrats enormt under de senaste 20 åren, när det gäller vilka krav man ställer på företagen. Till exempel visste detaljhandeln på 1990-talet inte något om arbetsförhållanden hos leverantörerna i utvecklingsländerna. Handeln införde uppförandekoder och började ställa krav. Men moralen flyttas hela tiden och leder till nya krav. – Konsekvensen blir ett reaktivt beteende, sade Anders Dahlvig. Advokaten Nr 4 • 2014 Men att tvinga företag att göra något leder sällan till något konstruktivt. Lösningen är inte mer regelverk. – Vi har kommit till ett läge där samhällsvärderingarna gör att vi måste omdefiniera företagets roll till att vara en kraft i samhället och bidra till ett bättre samhälle snarare än att bidra till att bara göra ägarna rika, sade Dahlvig. Han menade inte att det finns någon konflikt mellan att tjäna samhället och samtidigt skapa värden för ägarna. – Tricket är att inte fokusera på ägarna. I stället kan man fokusera på kunder, medarbetare, leverantörer och samhället i stort. Då skapar man också värden för ägarna! Lågkonjunkturen har medfört ett ledarskap inriktat på konsolidering, inte på tillväxt. – Vi behöver ett annat ledarskap, ba - Ari Riabacke och Carin Götblad – vänd! serat på idéer, och värderingsstyrning i stället för att styras av vinst – ett ledarskap byggt på innovationer, som är till - växtorienterat, som är entreprenörsliknande, som vågar ta risker och är långsiktigt, sa Dahlvig och avslutade: – Med rätt ledarskap finns alla möjligheter att växa och få tillväxt i ekonomin! n 15