Advokaten 1
i upplösning aktiv Säkerhet allmänna handlingar.
Det innebär att vem som helst har rätt att begära ut handlingarna från FMV och då inte bara en anonymiserad version hos FMV utan även originalhandlingen. Självfallet kan myndigheten när den önskar ta del av den ursprungliga anmälan. Eftersom det handlar om en anmälan kan FMV i de fall det inte redan framgår av anmälan efterforska vem som gjort en anmälan. Eventuella repressalier blir en arbetsrättslig fråga och förbudet enligt tryckfrihetsförordningen att vidta åtgärder mot uppgiftslämnaren gäller inte. JK kan inte ingripa eftersom en anmälan inte lämnas med syftet att uppgifterna ska publiceras. JO har i flera beslut konstaterat att anmälare inte har rätt att kräva att få vara anonyma och att myndigheterna inte får utlova anonymitet. I ett fall tvingades en person som gjort en polisanmälan i tron och förhoppningen och mot löfte att få vara anonym vittna i domstol och berätta om sina iakttagelser. Att myndighetsföreträdare har visat ett starkt engagemang för att täta läckor trots det uttryckliga förbudet är illa. I kombination med ett visselblåsarsystem med påtagliga brister är det inte förvånande om anställdas benägenhet att lämna uppgifter minskar. Att som FMV in blanco låta ett privat företag vidta egna åtgärder innebär också att myndigheten delegerar myndighetsutövning. Den tilltron hos befolkningen som myndigheterna behöver för att kunna utföra ett bra jobb nöts ned inifrån. sida var först ut bland myndigheterna med en visselblåsarfunktion. Dessvärre hade det varit i regeringens säck innan det hamnade i Sidas påse. I regleringsbrevet 2010 fick Sida nämligen i uppdrag att ta itu med korruptionen inom biståndsarbetet och inrätta en whistleblower-funktion. Regeringen bör stoppa tillbaka visslarfunktionen i sin säck. Sådana funktioner må ha förtjänster och göra nytta inom det privata näringslivet men inom myndighetssfären gör den mer skada än nytta. Advokaten Nr 4 • 2014 ”Regeringen bör stoppa tillbaka visslarfunktionen i sin säck. Sådana funktioner må ha förtjänster och göra nytta inom det privata näringslivet men inom myndighetssfären gör den mer skada än nytta.” Istället för att inrätta pseudosystem bör myndigheterna ta itu med en myndighetskultur i upplösning. Anställda bör informeras om sina rättigheter och cheferna om sina skyldigheter. Genom att skapa en atmosfär där kritik välkomnas genom offentlighetsprincipen som ger insyn och genom den grundlagsfästa meddelarfriheten som en sista säkerhetsventil kan misshushållning och korruption pressas tillbaka. Om nu inte myndigheterna förstår sitt eget bästa bör regeringen tala om var skåpet ska stå. Sannolikt behöver vår demokratiminister, någon som minns vem det är?, hjälp att komma till insikt. Jag har därför anmält FMV:s visslarfunktion till JK och JO för att få ett auktoritativt uttalande om det är lämpligt eller ens förenligt med gällande bestämmelser att inrätta ett sådant system. I avvaktan på det återstår bara att uppmana dem som stöter på oegentligheter att bojkotta visslarsystemen. Gå till medierna istället. Nils Funcke Expert i yttrandefrihetsfrågor 21