Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping NÖJESNYTT MODE
Nöjesnytt Jönköping INREDNING
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping TEKNIKPRYLAR
VOLKSWAGEN GOLF VII En av bilvärldens allra vikti
gaste nyheter är Volkswagen Golf. Det är en helt ny bil - större, rymligare, snålare, fullpackad med säkerhetslösningar - och mycket roligare. Vi har provkört den. utseendet på hur som helst. De nyheter som går att se – drakliknande plåtveck på motorhuven, nya lyktor och en tung, bred bak – ger ett gediget och respektingivande intryck. N UPPÅT HOS VW Medan det är dystert hos de flesta biltillverkare, är det uppåt hos Volkswagen. Det betyder att tyskarna har kunnat satsa hårt på den här viktiga bilen, som vänder sig till alla – unga, gamla, singlar, par, familjer och businessfolk. Och vem attraheras inte av allt det nya hos Golf? Som säkerhetssystemen – proaktivt passagerarskyddssystem, multikollisionsbroms som bromsar automatiskt när bilen är involverad i en olycka, adaptiv farthållare med frontassist och autobroms, trötthetsvarnare och filhållningsvarnare är standard. STARK OCH PIGG Det finns mer som lockar, som motorerna. I snitt har de elva olika alternativen blivit 23 procent snålare. Som storsäljare tror VW mest på en Mastersutrustad 1,6-liters TDI med 105 hästkrafter. Den finns både med manuell växellåda och med dubbelkopplingslådan DSG. Priset för den är 199 400 kronor, med DSG 212 900 kronor. ya Golf, generation VII, har fått sig en ganska försiktig makeover designmässigt. En ikon som Golf, som är den enda bil som gett namn åt en hel klass, ändrar man inte Bland de andra varianterna finns en större 2-liters TDI GT med 150 hästkrafter och en 1,4 liters TSI GT med 140 hästkrafter. Ingångsmodellen är 1,2 TSI med 105 hästkrafter för 169 900 kronor. ROLIGARE Körningen har blivit roligare i nya Golf, den känns stadigare och ligger väldigt bra på vägen, mycket tack vare den bredare spårvidden. Känslan är trygg och gedigen. Det är en stark och pigg bil. I kupén är det tyst, rymligt och ergonomiskt. Instrumenten sitter där man förväntar sig och den manuella växellådan sköter kopplingarna nästan själv. Men vore jag köpare skulle jag vara frestad att lägga till några extra tusenlappar för dubbelkopplingslådan DSG. Nya Golf har blivit 100 kilo lättare men också längre, lägre och bredare än den gamla modellen och det märks inne i kupén. Här sitter man bra på alla platser. Visserligen kunde klädseln vara roligare. I några av bilarna jag körde var den onödigt beige och tråkig. Men det klart, den ska ju passa alla. Lite senare kommer Golf även med biogas, eldriven och som hybrid. Då kan den passa ännu fler. Om det nu är möjligt att locka fler än alla. s TEXT: ULLA HASSELGREN FOTO: ULLA HASSELGREN & VOLKSWAGEN Motor: Fyrcylindrig 1,6 liters diesel Växlar: Manuell, 5 Tjänstevikt: 1 292 kg Maxlast: 518 kg Max släpvagnsvikt: 1 200 kg Längd/bredd/höjd: 406/173/144,8/ cm 1,6 TDI MASTERS BLUE MOTION VOLKSWAGEN GOLF EKONOMI Pris: 212 900 kr Skatt: Skattebefriad i 5 år om den registreras i år, annars 1 168 kr Garantier: 2 års nybils-, 2 års vagnskade-, 12 års rostskyddsgaranti SÄKERHET 3-punktsbälte alla platser: Ja Krockkuddar: 7 st (1 för förarens knän) Aktiva nackskydd: Ja Antisladd: Ja MILJÖ Bränsleförbrukning: 0,38 l/mil CO2-utsläpp: 99 g/km KOMFORT Ställbar ratt: Höjd/längd Bagageutrymme: 380/1 270 l Luftkonditionering: ACC Styrservo: Hastighetsberoende med Servotronic PRESTANDA Toppfart: 192 km/t Effekt: 105 hk vid 3 000-4 000 varv/min Vridmoment: 250 Nm vid 1 500-2 750 varv/min Acceleration: 0-100 på 10,7 s HELHETSBETYG 62 | nöjesnytt 3/5 5/5 5/5 4/5 3/5 4/5 NÖJESNYTT TESTAR
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping SERIER