Främja läsning 1
Främja läsning Bakgrund Kulturrådet fick i regler
ingsbrevet för 2014 i uppdrag att utarbeta ett handlingsprogram för läsfrämjande, med utgångspunkt i de nationella målen. Handlingsprogrammet togs fram i dialog med andra myndigheter, folkbildningsförbund, bibliotek och andra centrala läsfrämjande aktörer. I första hand ska handlingsprogrammet ses som en intern plan för Kulturrådets läsfrämjande uppdrag, men förhoppningen är att andra aktörer som arbetar läsfrämjande ska ha glädje av att se hur vi planerar vårt arbete och vilka prioriteringar som görs. I handlingsprogrammet beskrivs även vårt arbete med det utökade uppdraget inom läsfrämjande, det uppdrag som innebär att initiera, samordna och följa upp läsfrämjande verksamhet utanför skolan. I det uppdraget är samverkan med andra aktörer av stor vikt. Mycket har hänt sedan handlingsprogrammet för läsfrämjande 2014 publicerades. Medvetenheten om läsningens betydelse har ökat och insatserna förstärkts. De läsfrämjande aktörerna är många och det finns en stor bredd på det arbete som bedrivs. För att ”samla alla aktörer – skola, kultur och föreningsliv, till exempel idrotten – runt insatser för läsning i och utanför skolan” tillsatte regeringen år 2016 en läsdelegation. Två år senare, 2018, lämnade delegationen sitt förslag på hur läsning kan främjas bland barn och unga med utgångspunkt i skolans styrdokument och i de nationella målen. Kungliga biblioteket har tagit fram ett förslag till en nationell biblioteksstrategi, Demokratins skattkammare. I förslaget presenteras läsning som ett väsentligt medel för att främja det överordnade målet demokrati. Läslovet har etablerats som begrepp och företeelse. Organisationen Läsrörelsen som står bakom idén, har drivit en rad olika projekt, och år 2016 gav regeringen Kulturrådet i uppdrag att genomföra en läslovssatsning. Fem miljoner per år under tre år fördelades till projekt genom det regionala utvecklingsbidraget. Också Skolverket har ansvar för att genomföra kontinuerliga och långsiktiga insatser för att stärka läslovet från och med 2018. I den nya läroplanen för förskolan, som börjar gälla 2019, är högläsning en av förskolans uppgifter. Efterfrågan på läsfrämjande material och metoder för förskolan och för samarbete mellan bibliotek och förskola kommer därför sannolikt att öka. Vår avsikt med en uppdaterad version av handlingsprogrammet för läsfrämjande är att bättre spegla dagens läsfrämjande landskap. Våra mål och ambitioner beskrivs utifrån de behov vi ser, utifrån förnyade uppdrag och förändrade förutsättningar. Det nya handlingsprogrammet gäller från och med 2019. Vi har för avsikt att ta fram en uppdaterad version av handlingsprogrammet vart tredje år, eller vid behov. 4/16