Främja läsning 1
Främja läsning Vad är läsfrämjande? Att kunna ta
del av information och litteratur i olika format är en förutsättning för lärande och delaktighet i ett demokratiskt samhälle. Den fria och kreativa läsningen berör oss som människor och har betydelse för bildning och personligt växande. Såväl för den enskilde som för samhället finns det goda skäl att arbeta för tillgänglig läsning och ett starkt läsande land. Definition I handlingsprogrammet 2014 formulerade vi en definition av läsfrämjande som en del av kulturpolitiken. Vi har valt att justera definitionen något i denna version av handlingsprogrammet för att tydligare framhäva betydelsen av språkutveckling och kopplingen mellan språk, läsande och identitet. Läsfrämjande är att: • ta bort hinder för läsning och öppna vägar till litteratur • bidra till att människor kan utveckla alla sina språk • stärka läsarens självtillit och läsaridentitet • öka tillgången till en mångfald av litteratur på olika språk och i olika format för läsare i alla åldrar • ge fler möjlighet till en konstnärlig upplevelse genom litteratur Vi prioriterar fortsatt läsfrämjande insatser som vänder sig till barn och unga. Vi prioriterar insatser till personer med annat modersmål än svenska, personer som tillhör någon av de nationella minoriteterna, personer som har en funktionsnedsättning, eller personer som inte läser, eller läser i liten omfattning. Lyfta läsningens sammanhang Läsningen och vilka som blir läsare sker alltid i ett sammanhang. Vi vill öka medvetenheten om betydelsen av den kontext i vilken läsfrämjande sker eller kan ske, till exempel bibliotek, skola, föreningsliv, liksom betydelsen av läsande förebilder och familjens påverkan på språkutveckling och läsaridentiteten. Vi ger stöd till metodutveckling inom socialt läsande och insatser som innefattar flera generationer eller olika gemenskaper. Vi ser positivt på samverkan mellan olika parter i ett projekt, eftersom samverkan leder till bättre långsiktighet. När olika parter har ett gemensamt mål byggs en stark samverkan. I regleringsbrevet för 2019 uppmuntras en satsning på bibliotekens arbete med att nå unga från socioekonomiskt svaga områden. Centralt för denna satsning är att fokusera på ungas behov och skapa goda förutsättningar för delaktighet. Bland satsningar inom läsfrämjande för att stärka olika grupper av läsare märks metoderna biblioterapi och Shared Reading som genom läsning och läsargemenskaper stärker hälsa och personlig utveckling. Läsningen har en förändringspotential såväl för individen som för samhället. 5/16