Främja läsning 1
Främja läsning Kulturrådets stöd och insatser Gru
nden för vårt läsfrämjande arbete ligger i den omfattande bidragsgivningen. Genom att fördela resurser till sökande kan vi se till att få den bredd på projekt och spridning i hela landet som vi eftersträvar. 2014 fick vi ett utökat uppdrag som innebär att initiera, samordna och följa upp läsfrämjande verksamhet utanför skolan. Här följer Kulturrådets pågående och planerade aktiviteter. Bidrag till läs- och litteraturfrämjande insatser Stödet till läs- och litteraturfrämjande insatser delas ut två gånger årligen, och budgeten ligger på runt 15 miljoner. Stödet finns till för att fler ska få möjlighet att lockas till läsning och få tillgång till litteratur av hög kvalitet, oavsett bakgrund och med utgångspunkt i vars och ens särskilda förutsättningar. Stödet bidrar till att göra verklighet av regeringens nationella mål inom politiken för litteraturoch läsfrämjande. Det finns en stor bredd på projekten vi stöder. Läshundar, sagostunder, poesisalonger, läslotsar i förskolan, läsfrämjande på arbetsplatsen och biblioterapi är bara några exempel. Vi prioriterar projekt som bidrar till att fler, i alla åldrar, tar del av litteratur och lockas till läsning. I bedömningen av läsfrämjande insatser lägger vi stor vikt på delaktighet och samverkan i projektet. När vi bedömer litteraturfrämjande insatser lägger vi stor vikt på konstnärlig kvalitet och breddat deltagande. Stödet för läs- och litteraturfrämjande insatser är ett projektbidrag, som kan sökas för ett-, två- eller treåriga insatser, men vi undersöker ett eventuellt behov av ett verksamhetsstöd inom litteraturområdet. Inköpsstöd till folk- och skolbibliotek Inköpsstödet kan sökas av folk- och skolbibliotek, och ska användas till inköp av litteratur. Det kan vara antingen barn- och ungdomslitteratur eller vuxenlitteratur som främjar barns och ungas läsintresse. Runt 24 miljoner kronor fördelas årligen i inköpsstöd. Under 2019 kommer vi göra en översyn av stödet för att försäkra oss om att stödet är relevant för folk- och skolbibliotek utifrån verksamheternas mål. Eventuella förslag på förändringar i förordningen kommer att föreslås i slutet av 2019. Stöd genom kultursamverkansmodellen En grundtanke med kultursamverkansmodellens införande 2011 var att flytta kulturpolitiska beslut närmare medborgarna. Det sker genom att Kulturrådet fördelar statliga medel till regioner, som sedan fördelar både statliga och regionala verksamhetsmedel till enskilda kulturverksamheter. Tillsammans med regional biblioteksverksamhet ingår litteratur- och läsfrämjande som ett verksamhets område som får regionalt bidrag genom kultursamverkansmodellen. Inom ramen för regeringens satsning för en stärkt biblioteksverksamhet 2018–2020 fördelas 25 miljoner kronor årligen i modellen. Kulturrådet fördelar även utvecklingsbidrag till regionalt verksamma organisationer. Vi ser att utvecklingsbidragen genererar spännande verksamheter, strukturer och arbetssätt, inte minst gällande satsningar inom läs- och litteraturfrämjande och regional biblioteksverksamhet. Flera av dessa satsningar ska ses som ett led i att stärka regionbiblioteken, i deras viktiga arbete med att ge stöd och bidra till utveckling av folkbiblioteken. 9/16