WE 1
VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING | 2:2014 En myck
et händelserik RESA Jonas Jardstedt är gruppchef för underhållet på Autoliv Inflator i Vårgårda, som bland annat tillverkar gasgeneratorer till krockkuddar. Under sina 18 år på företaget har underhållsavdelningen gått från 32 till 8 anställda. Samtidigt har underhållet blivit bättre och de akuta stoppen betydligt färre. TEXT PER ARONSSON FOTO AUTOLIV Det är inga konstigheter, enligt Jonas Jardstedt. Vad som har hänt genom åren med underhållet är att man helt enkelt har blivit bättre på att planera och agera förebyggande. Regel 1 A med andra ord. Mantrat som alla genomtänkta underhållsstrategier bygger på. »Det som är speciellt för oss, och förklaringen till att vi i början fick ägna oss mest åt brandkårsutryckningar, är att ingen annan gör det vi gör. Vi kunde inte ringa någon expert och fråga hur vi skulle göra, eftersom vi själva tagit fram och byggt alla maskiner och stationer. Vi fick så att säga skapa facit åt oss själva längs vägen.« Ett företag som blåser upp sig Autoliv Inflator tillverkar alla krockskydd, som finns i en bil förutom de som sitter i rattar. Det är allt från krockkuddar och sidokrocksskydd till barnstolar och fotgängarskydd. Skyddet för gående är en kudde, som blåser upp vid vindrutan och att motorhuven lyfts från gångjärnen. Idén är att den som blir påkörd ska hamna på huven och inte på motorn och inte direkt slå in i vindrutan. Allt för att minska våldet mot den mänskliga kroppen. »Det är stora krafter det handlar om och så är det också i vår produktion. En gasgenerator kan ha ett tryck på upp till 400 bar, så vi måste veta exakt vad vi gör när vi svetsar. Minsta läcka är förödande för slutprodukten.« Jonas Jardstedt säger att underhåll är en given framgångsfaktor för Autoliv. »Egentligen handlar det om driftsäkerhet. Att ha så få oplanerade stopp som möjligt. Även om ett kort driftstopp inte känns dramatiskt, så kan det i förlängningen bli väldigt kostsamt om det upprepas om och om igen. Den typen av ’små’ problem är vi noga med att försöka lösa så snabbt som möjligt. Men allt är en avvägning. Ibland avvaktar vi med att fixa ett känt trubbel till vi har ett planerat stopp. Vi som jobbar med underhåll känner våra system så väl, att jag vågar påstå att vi har den rätta fingertoppskänslan för vad som är rätt vid olika situationer.« Jonas Jardstedt är gruppchef för underhållet på Autoliv Inflator i Vårgårda. 17