WE 1
2:2014 | VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING Avgöran
de för Autolivs underhåll är ordning och reda. Den uttalade underhållsstrategin för Autoliv Inflator är ett starkt fokus på förebyggande underhåll. Det handlar om att underhålla bort alla irriterande småstopp och haverier. Byta delar innan de går sönder. Helt enkelt, vilket inte är så enkelt, ha koll på vad som händer innan det händer. »Det vi gör är att vi hela tiden samlar på oss fakta, som vi för in i en underhållskalender. I kalendern har vi givetvis årets dagar, alla produktionsutrustningar, alla kända fel och alla planerade stopp. Det ger en överblick, som betyder mycket.« Överblick för alla Sedan några år är också visualisering en central del i underhållsarbetet. Instruktioner, checklistor och tavlor är redskapen som ger överblick – och som alla inom företaget kan ta del av. »Det blir väldigt tydligt. Alla kan se när och var vi har driftstörningar. Det skapar en förståelse för sakernas tillstånd. Det ger också kunskap till den enskilda individen om vad hon eller han kan göra för att förebygga strul. När alla förstår i realtid vad som händer, så blir allt så mycket enklare. Operatörerna gör mycket underhåll själva. Vi skriver instruktioner och checklistor 18 och resonerar oss fram till lösningar med de som dagligen står vid stationerna och sköter maskinerna. Det är otroligt viktigt att de är insatta och får den rätta känslan för sin utrustning. Dessutom gör det jobbet roligare för alla inblandade.« Ett avgörande inslag för att skapa den rätta känslan är ordning och reda. Jonas Jardstedt återkommer gång på gång till vikten av att städa, göra grundligt rent och att det finns gott om utrymme kring all utrustning. »NÄR ALLA FÖRSTÅR I REALTID VAD SOM HÄNDER, SÅ BLIR ALLT SÅ MYCKET ENKLARE.« JONAS JARDSTEDT »Det går att skylla på mycket när man har driftstörningar. Det jag alltid säger är att börja med att städa. Ofta hjälper det mycket mer än vad man kanske föreställer sig. Mitt råd till den underhållschef som tycker att driftstoppen är för många? Plocka isär utrustningen och gör en initial rengöring och sätt alla prylar i nyskick. Det är betydligt billigare än att köpa nytt. Var grundlig, byt trasiga kablar, bunta upp dem, smörj ordentligt och så vidare. Jag kan ta ett konkret exempel från min egen värld. Vi har en maskin som hanterar krutladdningar och som hade många små frustrerande stopp. Vi hade ingen aning om vad det berodde på. Jag minns det så väl, det var en fredag som vi grundligt gjorde rent den utrustningen och efter det så upphörde stoppen helt och hållet. Sådant minns man!« Förebyggande arbete För att sammanfatta så är Jonas Jardstedt mest nöjd med att underhållsarbetet på Autoliv Inflator har gått från att släcka bränder till att nästan enbart arbeta förebyggande. Att den på många sätt självklara teorin också är en praktisk verklighet i vardagen. »Det har varit och är en händelserik resa, för det händer alltid något nytt. De här 18 åren är som att ha arbetat på tio olika företag.«