WE 1
2:2014 | VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING utbildn
ingar för specifika kunder i till exempel instruktionsmetodik, hydraulik och analytisk felsökning. De får då lära sig konkreta felsökningsmetoder«, säger Martin Goldkuhl, affärsområdesansvarig på Consensus. Många av de stora bolagen har oftast redan bra system och använder sig av egna metoder och listor. »Men de mindre bolagen behöver hjälp att få fram strukturen för detta och bryta sig ned till rotorsaken till varför felen uppstår. Syftet är att minimera kostnader. Det handlar om att få struktur, ordning, reda och kunskap. Alla vill göra sitt bästa, men har du inte fått de rätta förutsättningarna, så lyckas du inte alltid«, säger Marin Goldkuhl. SKFs utbildningar Men mest av alla satsar nog ändå SKF på underhållsutbildning. »Utbildning är oerhört viktigt för oss. Vi har jobbat med utbildningsverksamhet i 20-25 år. Vi säljer produkter, men om kunderna inte vet hur de ska använda eller sköta produkterna blir de missnöjda. Det handlar också om att se produkterna i ett större sammanhang«, säger Per-Magnus Naessvik, utbildningsansvarig inom SKF Underhållsskola, och försäljningschef Marcus Jennerholm. SKF Underhållsskola erbjuder både Utbildning av kunder är en strategiskt mycket viktig tjänst för SKF. öppna och företagsanpassade utbildningar inom de flesta teknikområden. »Vi erbjuder allt ifrån grundutbildningar till avancerade utbildningar och vi har tillgång till ett nätverk av ämnesexperter. Utbildningens innehåll och nivå avgör var den bästa kunskapen finns och vem som är rätt expert för varje tillfälle”, säger de. Utbildningsportföljen, som är mycket bred, är främst inriktad mot tyngre industri ovan och under jord. »Utbildningarna går från att vara väldigt handfasta och praktiska till mer teoretiska och strategiska utbildningar om hur du bäst tar hand om underhållet för en hel fabrik. Underhåll utgör en mycket stor potential för kapitalintensiv industri och det är därför viktigt att utrusta underhållspersonalen med tekniska och ekonomiska kunskaper, så att de lättare kan argumentera gentemot ledningen ur ett mer långsiktigt perspektiv«, slutar Per-Magnus Naessvik och Marcus Jennerholm. EN UNIK UTBILDNING FÖR HÅLLBARHETSINGENJÖRER I samarbete med SMGC har SKF tagit fram en unik utbildning för hållbarhetsingenjörer. En sådan utbildning har arrangerats för företagen på västkusten och just nu pågår en andra omgång för närmare 15 underhållspersoner från bland annat företag i Sundsvallsregionen. Utbildningen består av fyra block under totalt nio dagar och programmet omfattar bland annat ekonomi, ekologi, underhållsstrategi, kommunikationsstrategi, presentationsteknik och budskap. »Vi utbildar deltagarna att sätta underhållsverksamhet och hållbarhet i 24 rätt kontext. Vi utbildar även i kommunikation för att hjälpa deltagarna att lyckas nå fram med sitt budskap till ledningen inom företaget. Se till att de inte bara har rätt, utan även att de får rätt och att organisationen kan ta korrekta beslut«, säger Per-Magnus Naessvik, utbildningsansvarig inom SKF Underhållsskola, och försäljningschef Marcus Jennerholm, utbildningsansvariga inom SKF. Deltagarna jobbar också med fallstudier hämtade från sina egna företag. Dessa ska sedan redovisas i ett styrelsemöte, där tankesättet eller projektet ska säljas in för styrelse och företagsledning. Bland lärarna återfinns flera professionella och namnkunniga från näringsliv och akademi. Lära sig argumentera Mycket i utbildningen handlar om kommunikation. »Deltagarna får lära sig ställa rätt frågor, och säkerställa att informationen går fram på rätt sätt. Hur intervjuar jag en operatör efter ett haveri för att säkerställa vad som gått fel innan? Hur är vi mot varandra och hur bör ett professionellt bemötande gå till? Kommunikation mellan människor är väldigt svårt. Vi har olika kartbilder. Är vi inte tydliga med vad vi menar finns risk att vi uppfattar viktiga saker på ett felaktigt sätt och att de faller mellan stolarna«, säger Per-Magnus Naessvik och Marcus Jennerholm.