WE 1
2:2014 | BUSINESS EXCELLENCE Eliminera allt ONÖDI
GT SLÖSERI »Det är uppenbart att de största och snabbaste besparingarna uppnås genom att angripa allt det som är slöseri. Nödvändigt men inte värdeskapande arbete bör vi minimera, medan övrigt slöseri skall elimineras«, förklarar Per-Erik Johansson, senior konsult på Scanias fristående underhållsbolag DynaMate Industrial Services. TEXT CARL JOHARD FOTO DYNAMATE OCH SCANIA Många personer i svenskt näringsliv ägnar mer än hälften av sin arbetstid till att lösa ständigt återkommande problem. När det gäller genomloppstiderna på produkter och tjänster, så består en stor del av tiden av olika typer av slöseri. »Det är uppenbart att de största och snabbaste besparingarna uppnås genom att angripa allt det som är slöseri: överproduktion, väntan, lager, onödig rörelse, kassation och omarbete, överarbete, transporter och medarbetarnas outnyttjade kompetens. Slöseri är allt som inte tillför värde till produkten och som kunden inte är beredd att betala för. Ju mer av tiden på arbetsplatsen våra medarbetare tvingas använda för att hantera slöseri, desto mindre tid blir kvar för värdeskapande arbete. Det finns saker som är nödvändiga, men inte värdeskapande. Slöseri som är nödvändigt går ofta att minimera, medan övrigt slöseri bör elimineras«, förklarar Per-Erik Johansson, senior konsult på Scanias fristående underhållsbolag DynaMate Industrial Services. Viktigt med standardiserat arbete Standardiserat arbete är en viktig nyckel för framgång. Här gäller det att komma fram till lägsta nu godkända nivå, som skapar ett normalläge. När vi vet vad som är normalt vet vi också när det inte är normalt och kan lättare synlig32 göra slöseriet, arbeta med förbättringsåtgärder och styra så att vi använder våra resurser effektivare. »Det handlar bara om systematik i arbetssättet. Första frågan vid en avvikelse, som påverkar vårt resultat, bör vara om det finns en standard för denna. Finns ingen, behöver vi ta fram en för att undvika att det händer igen och eliminera individvariation från resultatet. Händelser kan vi enbart korrigera, men våra processer kan vi faktiskt förbättra och stabilisera med standardiserat arbetssätt. Det är basen för ständig förbättring och är något helt annat än ständig korrigering. Det ska vara lätt att göra rätt. Det är ofta vi som leder verksamheten, tvingar våra medarbetare att jobba med slöseri, eftersom vi inte har tillräcklig disciplin och koll på våra processer«, säger Per-Erik Johansson. Undvik överproduktion Överproduktion är det största och farligaste slöseriet, eftersom denna tenderar att dölja de andra slöserierna. Det viktigaste för företaget är att hitta rätt kundkrav på produkten och vad som är