Maskinkontakt 1
Transport Entreprenadsektorn Entreprenadsektorn T
ransport Branschens önskan: Fler platser till transportutbildningen Intresset för att bli lastbilschaufför växer, det visar TYAs nya skolledarrapport. Ändå väntas förarbristen öka de närmaste åren. – Om vi inte får fler utbildningsplatser kan läget bli akut, säger TYAs vd Sigalit Slutbäck. 2023 är behovet av lastbilschaufförer tillbaka på samma höga nivåer som 2018. När Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd ställde frågan till branschen 2022 uppgav 41 procent av åkerierna att de ville nyanställa, samtidigt som 55 procent av företagen sa sig ha svårt att hitta förare. – Även med de utmaningar vi har i samhället, med inflation och oroligheter, ser vi inga tecken på nedgång, tvärtom. Det är stor brist på arbetskraft i hela transportbranschen, och inte bara i Sverige utan i hela Europa, säger Sigalit Slutbäck. Söktryck höjer betygskraven Det är dock ingen brist på intresse från landets unga. Enligt TYAs färska skolledarrapport ökar söktrycket på gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Läsåret 2022/2023 var det 4 363 förstahandssökande till drygt 2 300 platser. – Det är glädjande att så många vill bli lastbilschaufförer. Samtidigt är det problematiskt när betygskraven ökar och många som skulle kunna bli fantastiska lastbilschaufförer inte kommer in på utbildningen, säger Sigalit och fortsätter: – Fler utbildningsplatser skulle ge fler unga möjligheten att komma in på arbetsmarknaden, och samtidigt tillgodose behovet av arbetskraft i en pressad bransch. Jobb direkt efter gymnasiet Tillsammans med arbetsgivare och fack gör TYA regelbundet insatser mot kommunerna för att visa hur stort behovet är, men också fördelarna med att ha en gymnasial transportutbildning på orten. Enligt skolledarrapporten fick 82 procent av eleverna jobb direkt efter godkänd examen förra året. I vissa län, som Halland, Norrbotten och Jämtland, ligger den siffran på över 90 procent. – När politikerna ser den ekvationen, och förstår hur många som går direkt från gymnasiet ut i arbetslivet, är det lättare att prata om fler platser. Helst skulle Sigalit se totalt 4 000 utbildningsplatser i Sverige, men säger att det antagligen inte är realistiskt då kommunens resurser ska delas av många. – 3 000 platser i det reguljära systemet vore en bra start. Unik jämställdhet på utbildningen Skolledarrapporten visar att utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter. Om Skolledarrapporten 2022/2023 I dag bedriver 95 svenska gymnasieskolor transportutbildning och av dem besvarade 93 skolor enkäten som genomförs årligen av Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. Antalet sökande och antagna läsåret 2022/2023: 4 363 respektive 2 323 82 % av eleverna fick jobb direkt efter examen 2022. I Halland var den siffran 97 %, Jämtland 97 %, Norrbotten 92 %, Västerbotten 92 % och Kronoberg 91 %. www.tya.se MK 1-23 MK 1-23 MK 2-23 MK 2-23 Jämställd utbildning Andelen tjejer i transportprogrammets årskurs 2: 2015 var andelen 16 % 2019 var andelen 22 % 2023 var andelen 33 % Emilia Mattsson och Linus Widén pluggar till drömyrket på Uppsala yrkesgymnasium, Jälla. Foto: Casimir Reuterskiöld. 72 www.maskinkontakt.se