Advokaten 1
Nyheter Ny lag om medling Nya regler om medling o
ch förlikning i syfte att öka parters möjligheter att lösa tvister på frivillig väg föreslås i en proposition. De nya reglerna innebär att en medlingsöverenskommelse ska kunna förklaras verkställbar av tingsrätt. Parterna ska också kunna delta i medling utan att riskera att talefrister och preskriptionstider löper ut under pågående medling. Förslagen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2011. Prop. 2010/11:128 Medling och förlikning – ökade möjligheter att komma överens ”Inget behov av ökad reglering för börsbolag” Det finns i dagsläget inga behov av ytterligare reglering av europeiska börsbolag. Det anser Advokatsamfundet, som i sitt remissvar säger nej till förslagen i Europeiska kommissionens grönbok om bolagsstyrning i EU. I sitt remissvar skriver Advokatsamfundet bland annat att: ”Kommissionen har i Grönboken inte presenterat något underlag avseende behovet av ny reglering. Kommissionen har inte heller visat eller gjort sannolikt att nyttan av eventuell ny reglering överstiger kostnaderna för ytterligare regler.” Skäligt att överskrida brottmålstaxan det är skäligt att överskrida brottmålstaxan när ett målsägandebiträde har biträtt åtta målsägande. det kommer högsta domstolen fram till i ett beslut. Advokaten biträdde åtta målsägande i ett brottmål om dråp. I hovrätten begärde han 11 619 kronor för arbete och tidsspillan, varav 8 280 kronor för arbete. Hovrätten tolkade Domstolsverkets föreskrifter så, att brottmålstaxan för ersättning till målsägandebiträden får överskridas bara om den skäliga ersättningen i målet är högre än en viss gräns, i det här målet 8 815 kronor. Eftersom advokatens ersättningsyrkande inte översteg det beloppet, skulle brottmålstaxan tillämpas. Hovrätten noterade att ersättning för en timmes tidsspillan ingår i taxan och beviljade advokaten 8 256 kronor i total ersättning. Men Högsta domstolen konstaterar att 1 § första stycket i Domstolsverkets föreskrifter om brottmålstaxa anger att taxan gäller vid ersättning till målsägandebiträde som biträder en målsägande. HD menar att ordalydelsen talar mot att tillämpa taxan när biträdet bi”Förstärk rättighetsskyddet i Sverige!” Advokatsamfundet har yttrat sig över slutbetänkandet från Delegationen för mänskliga rättigheter i Sverige – Ny struktur för skydd av mänskliga rättigheter (SOU 2010:70). I remissvaret framhåller Advokatsamfundet att rättighetsskyddet i Sverige behöver förstärkas avsevärt. Samfundet anser inte att lagstiftningen på området har varit tillräckligt omfattande eller tillräckligt snabb. Samfundet gör en ingående analys av rättstillämpningen och kommer fram till att den inte har fungerat tillfredsställande. 10 Högsta domstolen finner att det belopp som advokaten har begärt är skäligt. träder åtta målsägande, finner att det belopp som advokaten har begärt är skäligt och beviljar honom ersättning med 8 280 kronor för arbete och 1 015 kronor för tidsspillan jämte moms med 2 323 kronor. Högsta domstolens beslut i mål nr Ö 5038-09 MA/UB ”Penningtvättsregistret kan utnyttjas bättre” penningtVÄttsregistret är en värdefull informationskälla för att upptäcka kriminell verksamhet. Men det skulle kunna utnyttjas bättre, bedömer Brottsförebyggande rådet (Brå) i rapporten Penningtvätt – rapportering och hantering av misstänkta transaktioner. Varje år får Finanspolisen in omkring 10 000 rapporter om misstänkta transaktioner av penningtvätt från banker, växlingskontor och andra verksamheter som hanterar kontanter. Penningtvättsregistret innehåller unikt material som gör det möjligt att upptäcka brott som annars skulle undgå rättsväsendet. Informationen kan vara till stor nytta för Skatteverket, Ekobrottsmyndigheten, Tullverket och andra polismyndigheter. Men enligt Daniel Vesterhav, utredare på Brå, utnyttjas inte penningtvättsregistrets fulla potential i dag. Förklaringen är bland annat att finanspolisen i dag får lägga mycket av sina resurser på att biträda andra myndigheter och att den finansiella underrättelsetjänsten är splittrad. Brå föreslår med utgångspunkt från detta att en nationell myndighetsgemensam finansiell underrättelsetjänst ska inrättas, där alla berörda myndigheter är representerade och skriver underrättelserapporter utifrån den information som finns i penningtvättsregistret. Penningtvätt – rapportering och hantering av misstänkta transaktioner Advokaten Nr 4 • 2011 foto: tom knutson