Årsredovisning 2019 1
Årsredovisning 2018 Nya lösningar för en meningsf
ull verksamhet Vi har under 2018 stadigt ökat våra digitala intäkter och tagit oss ännu längre fram i vår förflyttning mot en fullt ut digitalt mogen verksamhet. Överallt i koncernen utvecklas nya och mer digitala arbetssätt, tjänster, verktyg och kompetenser. Samtidigt levererar vi året runt tidningar till alla de som älskar upplevelsen av att ta del av oss i pappersform och vi söker vägar att kunna göra det på ett effektivt sätt. Vi har inte legat på latsidan när det gäller nya produkter och tjänster. Vi lanserade Umeå X i februari. Vi ville skapa en sajt som lockade urbana nöjeskonsumenter i en yngre åldersgrupp än vad VK Medias andra sajter attraherar. Vi har fått kvitto på vår hypotes om att det finns behov av att få koll på vad som händer i Umeå. Vårt innehåll skapar också engagemang på sociala medier och vi märker att vi skapat en positiv buzz kring produkten, det märks hos läsare och potentiella annonsörer: Folk gillar Umeå X! Vi har också lanserat flera bra och enkla självbetjäningslösningar för våra annonskunder. Vi har gjort det enklare för våra prenumeranter att betala – när vi äntligen kunde lansera Klarna. Vi har etablerat så kallad header bidding, en annonsteknik som gjort vårt annonslager tillgängligt för fler kunder som kan lägga bud på våra visningar. Det här har mer än dubblat våra programmatiska intäkter. Huvudfokus för vår teknikutveckling har varit att förnya vår plattform så att den nu och framåt klarar såväl våra användares behov och förväntningar som våra egna. Med en ny plattform kan vi hantera funktioner för självbetjäningslösningar, personalisering och anpassad kommunikation, vi har lagringskapacitet så att gamla artiklar är sökbara, vi har snabba, säkra och skalbara sajter samt inte minst teknik så att vi följer de krav på personuppgiftssäkerhet som förväntas av oss i ny lagstiftning (GDPR). Vi har automatiserat redigeringen av webbsidorna som nu sköts av en algoritm i stället med manuell redigering. Vår datalagringsplattform ger oss förutsättningar för det viktiga insikts- och analysarbete som gör att vi kan skräddarsy kommunikation till användare och kunder. Under 2019 blir vi även klara med vår analysplattform (business intelligence), och det kommer att förenkla analysarbetet väsentligt. I december blev vi äntligen klara med rekryteringen till alla våra vakanta tjänster på utvecklingsavdelningen, något vi arbetat hårt med under lång tid. Vi har haft god hjälp av de insatser vår HR-organisation gjort för att lyfta och stärka vårt arbetsgivarvarumärke där de också tillsammans med marknad tog fram konceptet ”Mediehus med mening”, ett uttryck och ett material som verkligen stärker våra kärnvärden och vår kommunikation. Mediehus med mening Jag är journalist för yttrandefrihet. Anna Sundelin, redaktör, Affärsliv24 MARIE-LOUISE JARLENFORS Operativ chef / COO VK Media Daily klarade årets utmaningar I början på 2018 stod Daily Print inför en utmaning i och med de nya tryckuppdragen från Aftonbladet och Expressen. Att trycka dessa typer av tidningar kräver ett betydligt mer avancerat sätt att producera än vad vi var vana vid. Detta då tidningarna bland annat trycks på olika sorters papper och behöver hela pressens kapacitet. Under januari provtryckte vi därför tidningarna så långt som möjligt, och vid premiärkvällen den 1 februari producerades allt i rätt tid och hamnade på rätt plats. En lyckad premiärkväll helt enkelt! Ett stort fokusområde under året har varit energibesparingar, där jakten på luftläckage och behovet av att minska energiuttaget till belysningen i och runt maskinerna har stått i centrum. Behovet av att minska värmestrålningen från belysning blev aktuellt under den extremt varma sommaren. THOMAS SANDSTRÖM Teknik- och produktionschef Daily Print Nya tryckuppdrag från Aftonbladet och Expressen innebar tekniska utmaningar för Daily Print – vilka dock löstes galant. Tryckeriet har därför startat ett antal projekt med hjälp av Energimyndigheten för att nå besparingsmålet under det kommande året. När året har passerat kan vi konstatera att det har gått bra för oss. Anläggningen har klarat sig minst lika bra som andra tryckerier som också producerar tidningar sent på natten. Vi har även mätts och jämförts med 17 andra tryckerier och fått toppresultat. Vi har tidigare belönats för genomgående bra makulatursiffror och även i år fick anläggningen pris för den extremt låga överproduktionen, som mäter hur exakt tryckeriet kan producera beställd upplaga. FOTO: BALTICGRUPPEN Stabila siffror för Gazette Gazette redovisar ett resultat efter finansnetto på 62,7 miljoner kronor att jämföra med 77,6 miljoner kronor 2017. Hyresintäkterna håller en stabil nivå och visar på en tillväxt mot föregående år. Driftsöverskottet är lägre än 2017 huvudsakligen på grund av verksamhetsanpassningar och underhållskostnader i samband med dessa som genomförts under året. Bolaget gynnas fortsatt av dagens låga räntenivåer. Koncernen äger 15 fastigheter och den uthyrningsbara ytan uppgår till knappt 126 000 kvadratmeter. Under året har investeringar om cirka 110 miljoner kronor genomförts i bolagets fastigheter, varav 35 miljoner kronor belastat resultatet och 75 miljoner kronor aktiverats i fastighetsvärdet. FASTIGHETSBOLAGET GAZETTE AB Flerårsöversikt* (Tkr) 2018 Hyresintäkter 148 953 Resultat efter finansiella poster 62 732 Balansomslutning Soliditet (i %) 2017 141 064 77 647 37,1 Konceptet ”Mediehus med mening” stärker arbetsgivarvarumärket och lyfter fram VK Medias kärnvärden. 2016 142 153 79 350 1 888 698 1 854 546 1 832 467 38,2 37,0 *) Uppgifter om resultat och ställning för Fastighetsbolaget Gazette AB ovan baseras på bolagets årsredovisning upprättad enligt IFRS, men har omräknats till K3 vid beräkning av resultatandel enligt kapitalandelsmetoden som inkluderas i VK Medias resultat. Se vidare under våra redovisningsprinciper och not 7 respektive 21. 3