Årsredovisning 2019 1
Årsredovisning 2018 Marknad i transformation Digi
taliseringen fortsätter med oförminskad kraft och vi kan med glädje konstatera att VK Medias digitala orientering och digitala satsningar genom åren gör att vi står bättre rustade och mer redo än många andra på marknaden. Självklart har vi också utmaningar digitalt men aktiviteterna har varit och är många och insikten om ökat kompetensbehov och kompetensförflyttning är stark. Under året slöts ett avtal mellan VK Media och Nordic Entertainment Group Sverige, och radiokanalen Star FM började sända i Umeå. Utbildningar inom bland annat sociala medier har genomförts under året och fördjupningar inom andra digitala områden har också genomförts, ofta i samarbete med våra digitala partners Google och Schibsted. Print, och då främst tidning, har verkligen utmanats under 2018. Våra premiumvarumärken VK och Folkbladet har inte varit undantagna även om det var gratistidningsmarknaden som tog den hårdaste smällen. Vi kan konstatera att vår gratistidningskonkurrent på Umeåmarknaden tvingades lägga ner sin verksamhet i november 2018 på grund av stora tapp på annonsmarknaden och medföljande lönsamhetsproblem. 2018 var året då de nya radiotillstånden skulle auktioneras ut och vi såg med stor spänning fram emot hur den nya radiokartan skulle formeras. När alla tillstånd var klara och fördelade lyckades vi teckna ett säljuppdragsavtal med Nordic Entertainment Group Sverige (fd MTG radio) och vår nya resa med försäljning av reklamtid i radio kunde påbörjas. Eftersom fördelningen av radiotillstånden medförde en viss oro på marknaden kan vi nu med facit i hand konstatera att vårt nya uppdrag har startat bra och att vi når de målsättningar vi hade för affären. Som ett led i den förändrade marknaden har vi unFOTO: NORDIC ENTERTAINMENT GROUP SVERIGE der andra halvan av 2018 påbörjat ett projekt som heter Företagsmarknad 2.0 vars syfte är att skapa en ny organisation och nya erbjudanden som möter marknadens förändrade krav och efterfrågan. Detta projekt genomförs nära både medarbetarna och marknaden. 2019 har tagit sina första stapplande steg och i en orolig och föränderlig omvärld lokalt och nationellt såväl som internationellt ska vi se till att leverera kvalitativa och effektiva produkter och tjänster inom marknadsföringsområdet till nya och befintliga kunder. MICHAEL BURMAN Försäljnings- och marknadschef VK Media Enkelhet och mervärde för kunden har varit i fokus under 2018. På bilden kundservicemedarbetarna Lena Holtlund, Anna Hedlund, Victoria Edblad, Ann-Britt Gustafsson, Britt Nygård och Susanne Nordin Hermansson. Förbättrad kundupplevelse Enkelhet har varit ledordet under 2018. Det ska vara enkelt att bli kund, enkelt att ändra sin prenumeration, enkelt att skapa konto och enkelt att ta del av alla mervärden som ingår i en prenumeration. Vi ser att det ger resultat och att våra läsare uppskattar det vi gör. Flera kunder än någonsin har valt att köpa en digital prenumeration under året och vi har nu över 7 700 digitala kunder. Här är ett axplock av de förbättringar vi på privatmarknad gjort under 2018: • Vi har förenklat våra betalsidor och infört Klarna som betalsätt. • Vi har förbättrat Mitt konto där kunden själv kan hantera sin prenumeration. • Vi har samlat all kunddialog i vår egen kundservice för att svara på alla frågor direkt. • Vi har även automatiserat våra e-postutskick för att ge våra kunder en mer relevant information. För att stärka vårt erbjudande har vi etablerat flera stora samarbeten under året. Ett av de viktigaste är samarbetet med Norran, Mittmedia och Hall Media där våra prenumeranter kan ta del av alla titlar, närmare 40 stycken, i samarbetet. Det innebär att som prenumerant på exempelvis VK kan man nu också läsa allt digitalt material i Folkbladet, Norran och Allehanda, för att nämna några av titlarna, kostnadsfritt. Samarbetet har visat sig vara lyckat och över 6 000 av våra prenumeranter har skapat konton i något av medieföretagen. Vi kan genom samarbetet med Aftonbladet även erbjuda e-tidningarna Aftonbladet och Sportbladet till ett rabatterat pris till alla våra prenumeranter på VK och Folkbladet. Under 2019 kommer vi att arbeta vidare för att stärka värdet för våra kunder, främst genom mer relevanta nyheter på personanpassade sajter men även genom att utveckla våra nyhetsbrev samt införa fler betallösningar och tjänster på Mitt konto. Dessutom hoppas vi kunna erbjuda företagskunder en bättre digital lösning för alla på arbetsplatsen och erbjuda familjer ett familjekonto. En ännu bättre kundupplevelse – helt enkelt! ULRIKA NÄSVALL Privatmarknadschef VK Media 5