Årsredovisning 2019 1
VK Media AB Olof Wallin Ledamot Ulf Isaksson Leda
mot Agneta Marell-Molander Ordförande Jan Johansson Arbetstagarrepresentant, suppleant Styrelsen och verkställande direktören för Västerbottens-Kurirens Media AB får härmed avge årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2018. Årsredovisningen är upprättad i svenska kronor, SEK. Förvaltningsberättelse Information om verksamheten Koncernen driver sajterna vk.se och folkbladet.nu, utger tidningarna Västerbottens-Kuriren, Folkbladet Västerbotten och Totalt Umeå, samt trycker Norrlandsupplagorna av Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Dagens Industri. Mediehuset producerar och ansvarar för försäljningen av koncernens annonser i print och digitalt, samt reklamtid i Star FM och Rix FM i Umeå. Företagets fastighetsförvaltning sker inom ramen för delägandet i Fastighetsbolaget Gazette AB. Året i sammandrag Strukturomvandling i branschen Strukturomvandlingen i omvärlden samt omvandlingen inom mediebranschen som sådan fortsätter i hög takt. Konkurrenterna, framför allt på den digitala annonsmarknaden, blir fler. Läsarbeteendet och konsumtionsmönstret förändras i takt med att utbud och digitala kanaler ökar kraftigt och konkurrerar med behovet av en prenumererad morgontidning. Koncernen fortsätter därmed att driva den nödvändiga digitala transformationen som stärker vår förmåga att erbjuda konkurrenskraftiga produkter och tjänster. Kommersiellt Digitaliseringen fortsätter med oförminskad kraft och vi kan med glädje konstatera att VK Medias digitala orientering och digitala satsningar genom åren gör att koncernen står bättre rustad och mer redo än många andra på marknaden. Självklart finns också utmaningar digitalt men aktiviteterna har varit och är många och insikten om ökat kompetensbehov och kompetensförflyttning är stark. Koncernens printaffär har verkligen utmanats under 2018. Premiumvarumärken som VK och Folkbladet har inte varit 6 Redaktionellt Inget demonstrerar kanske lokalmediets samhällsviktiga betydelse som ett valår och en sommar då skogarna brinner. I sådana situationer får redaktionen en tydlig signal på att vk.se är nyhetssajten nummer ett. Det är till VK man vänder sig för att få trovärdig och snabb information. Det blev uppenbart under skogsbränderna i juli, då liverapporteringen på vk.se om undantagna även om det var gratistidningsmarknaden som stod för det största intäktstappet. 2018 var vidare året då de nya radiotillstånden skulle auktioneras ut och när alla tillstånd var klara och fördelade lyckades VK Media teckna säljuppdragsavtal med Nordic Entertainment Group Sverige (fd MTG radio) och en ny resa med försäljning av reklamtid i radio kunde påbörjas. Införandet av plustjänster för VK och Folkbladets läsare som gjordes för ett antal år sedan samt det utvecklingsarbete som genomförts under året har medfört goda resultat. VK Media har en stark tillväxt av digitala prenumeranter och föryngrar kundstocken samtidigt som den digitala trafiken fortsatt har varit mycket stark. Enkelhet har varit ledordet under 2018. Det ska vara enkelt att bli kund, enkelt att ändra sin prenumeration, enkelt att skapa konto och enkelt att ta del av alla mervärden som ingår i en prenumeration. Detta ger resultat och läsarna uppskattar det vi gör. Fler kunder än någonsin har valt att köpa en digital prenumeration under året och koncernen har nu över 7 700 digitala kunder. För VK:s del innebär det en ökning med cirka 67 procent på de digitala paketen och för Folkbladet med cirka 50 procent. Den starka tillväxten visar att genomförda insatser på att förbättra såväl innehåll som teknik och sajter uppskattas av läsarna. För VK innebär detta att det totala antalet prenumeranter ökar! bränderna blev den viktigaste informationskällan för oroliga västerbottningar. Aldrig tidigare har trafiken på sajten nått dessa nivåer och nytt rekord noterades med 5,5 miljoner (!) sidvisningar under en vecka. Det är ungefär en miljon fler sidvisningar än under en vanlig bra nyhetsvecka. Under året har VK:s redaktion haft ett stort fokus på innehållet och journalistiken – samt den kreativa processen där innehållet planeras. Det går inte att bortse från det när vi tittar tillbaka på det här framgångsrika året. Redaktionen har också satsat mycket på fördjupning och granskning: tolv granskningar har publicerats under året. Löftet till läsarna är att fortsätta leverera lokal journalistik – med trovärdighet, fördjupning och engagemang. Västerbotten och Umeå kommer aldrig att vara en ”vit fläck” utan journalistisk granskning så länge VK finns. Inlandet med kommuner som Lycksele och Vilhelmina tillhör koncernens andratidning Folkbladets starkaste fästen. I somras fattade riksdagen beslut om ett nytt mediestöd vars syfte är att hela Sverige ska få tillgång till lokal journalistik av hög kvalitet. I det arbetet vill Folkbladet vara delaktig och förhoppningen är att det nya mediestödet ska hjälpa till att stärka bevakningen i hela Västerbotten. Utveckling Huvudfokus för teknikutvecklingen har varit att förnya koncernens plattform så att den nu och framåt klarar såväl användarnas behov och förväntningar som koncernens interna. Med en ny plattform kan funktioner för självbetjäningslösningar, personalisering och anpassad kommunikation hanteras. Under året har redigeringen av webbsidorna automatiserats och sköts nu av en algoritm i stället för manuell redigering. En ny datalagringsplattform ger förutsättningar för det viktiga insikts- och analysarbete som gör att kommunikation kan skräddarsys till användare och kunder. VK Media satsade under året 18 mkr i direkta utvecklingskostnader via rörelseresultatet och har investerat cirka 4,3 mkr som aktiverats i balansräkningen, därutöver lades tusentals arbetstimmar i hela organisationen på att på olika sätt bidra i utvecklingsarbetet. Tryckeri Koncernen utgår från att tryckeriverksamheten kommer att kvarstå under överskådlig tid. Möjligheter finns tekniskt att i samverkan med andra tryckeriverksamheter öka produktionsvolymer i koncernens anläggning. Från och med februari 2018 trycker koncernen även Aftonbladet och Expressen. Framtida utveckling Mot bakgrund av strukturomvandlingen i branschen planerar ledningen för att lönsamheten fortsatt är satt under press. Initiativ för att förbättra lönsamheten för medieverksamheten är beslutade och genomförs löpande under verksamhetsåret 2019. Utvecklingen för delägda Gazette är positiv i och med låga räntenivåer och goda kassaflöden från rörelsen. Ägarförhållanden Västerbottens-Kurirens Media AB ägs till 99,8 procent av Stiftelsen VK-Press (894001-2993) med säte i Umeå. Företaget är moderbolag i en koncern med helägda dotterbolagen Mediehuset i Umeå AB, VK Radio AB samt Daily Print i Umeå AB. Koncernen äger dessutom 91 procent av aktierna i Folkbladet Västerbotten AB. Under 2018 har helägda dotterbolaget Västerslätts Förvaltning AB bildats. Tillsammans med Balticgruppen AB äger koncernen Fastighetsbolaget Gazette AB. Ägandet i detta bolag är 50 procent. Carin Mannberg-Zackari Vice ordförande Kent Johnsson Arbetstagarrepresentant