Tidningen Energi 1
Nyheter HALLÅ DÄR! Olle Johansson VD på Power Cir
cle ”Vi behöver skapa bättre förutsättningar för att ladda hemma” På 18 månader har antalet laddbilar dubblerats till 50 000 i Sverige. Vad är förklaringen till den snabba ökningen? – Det är främst fyra faktorer: biltillverkarna satsar rejält på eldrift, politikerna styr mot fler laddbara bilar genom bonus-malus och möjlighet till miljözoner, tekniken har utvecklats och ger nu acceptabel räckvidd samt att människor är flockdjur och vill gärna göra som grannen – vilket får fler att välja laddbar bil. Hur ser prognoserna ut framöver? – Om 15 månader når vi 100 000 laddbilar och under åren 2021–2023 bedömer jag att vi får en brytpunkt där elbilar och laddhybrider tar stora marknadsa ndelar. Följer infrastrukturen för laddning med i denna snabba utveckling? – Ja, med publik laddning ser det just nu bra ut. Det finns ett stort intresse och det sker utbyggnad över hela landet. Vem som bygger ut infrastrukturen varierar från kommunens eget energibolag till energibolag med andra ägare. Sedan finns det ju även privata aktörer som bygger ut som exempelvis fastighetsägare och biltillverkare. Vilka är de största utmaningarna för fler elbilar? – Vi behöver skapa bättre förutsättningar för att ladda hemma, hos exempelvis bostadsrättsföreningar går utvecklingen trögt. För att fler ska välja en ren elbil behöver också modellutbudet öka så att de täcker fler behov. ANN-SOFIE BORGLUND 12 Tidningen ENERGI Nr 4 2018 Elbilen laddar huset ENERGIHUS Ett nytt samarbete mellan E.ON och Serneke ska skapa morgondagens energieffektiva hus. Elbilsbatterier skulle kunna lagra el från takets solpaneler, energin från hissens inbromsningar kan tas tillvara och hela huset i sig ska bidra till att möta även grannfastigheternas energibehov. Nu kommer en ny generation energieffektiva hus, där byggnaderna ska samverka med helt nya delar av samhället och den intilliggande infrastrukturen. Byggbolaget Serneke och energiföretaget E.ON håller i dagarna på att utveckla ett extremeffektivt bostadshus i Malmöstadsdelen Hyllie. Projektet lutar sig mot E.ON:s forskning och erfarenheter bland annat från energihuset Hållbarheten i Västra Hamnen i Malmö. Solceller på taket av den nya byggnaden kommer att generera mycket av den primära elen. Den kanske mest banbrytande energihustekniken kommer dock från bilar parkerade i husets garage. – El bilar från en gemensam bilpool kan hjälpa till att fungera som batterier till bostadshuset. I och med att de laddar Jonas Håkansson. kopplas de ihop med hela husets system, och då kan de både ta emot och avge el, säger Jonas Håkansson, regionchef på Serneke Projektutveckling. Energi från hissen Utöver tekniken att koppla samman husets energisystem med batterierna i anslutna elbilar tittar projektet på att sätta in vanliga batterilager i huset. Dessutom kommer huset bland annat att generera I E.ON:s och Sernekes nya hus kommer energin från både sol, elbilar och hissens bromsar. ILLUSTRATION: SERNEKE el från hissens inbromsningar. Denna teknik finns sedan tidigare på marknaden, men kopplas genom huset i Hyllie samman med solceller, energilager och överföringen till det lokala elnätet. Fokus för det nya projektet är att skapa bästa möjliga integration av det avancerade systemets många beståndsdelar, samt fördela effekten på bästa sätt över dygnets timmar. – Solceller producerar ju vanligen på timmar när förbrukningen inte sker, och då måste man ha balanseringsprodukter som tillmötesgår behovet. I det fallet kan man alltså använda bland annat bilpoolsbilarnas batterier eller fysiska batterier Patrik Thuring. som energilager, säger Patrik Thuring på E.ON. Överskottet ska kunna komma även kringliggande byggnader till del. Bakgrunden till projektet är det stora energibehovet i framväxande städer: – Storstäderna har en stor utmaning ifråga om kapacitet för energiinfrastrukturen. Storstäderna växer samtidigt som allt blir mer och mer elektrifierat, vilket ställer stora krav på elnäten, säger Patrik Thuring. Byggnaden som planeras är ett flerbostadshus med bostäder, och upplåtelseformen planeras bli bostadsrätter. Byggstart beräknas till 2019, med första inflyttning planerad till 2021. JOAKIM RÅDSTRÖM