Tidningen Energi 1
reglerna I klartext handlar det om antalet platto
r i en värmeväxlare. Fler plattor ger lägre returtemperatur, men med färre plattor går det att pressa kostnaderna. Håkan Walletun gör en jämförelse med elsidan som inte skulle tänka tanken att använda nya produkter som inte är kvalitetsgodkända. – Där råder högre krav. Jobbet ska utföras av behöriga elektriker och allt ska rapporteras till el distributören. Men när det är vatten i rören gör fastighetsägare och rörfirmor arbeten utan att återrapportera till nätägare. Riskerar dåligt rykte Leif Nordengren, som arbetar med fjärrvärme på Energiföretagen Sverige bekräftar problematiken. – Faktum är att detta inte är ett nytt problem, konsulter och installatörer är en svår målgrupp att nå, och det är något föreningen och företagen har jobbat med i många år. Fjärrvärme företagen kan faktiskt ställa tydliga krav på sina projektörer och kunder att följa de tekniska bestämmelserna eftersom det görs en hänvisning till dem i de Leif Nordengren. Allmänna avtals villkoren. Men det finns ändå en risk att fastighetsägaren inte följer bestämmelserna, säger han. – Om fjärrvärmecentralen är feldimensionerad, felinstallerad eller om komponenterna i centralen inte håller rätt kvalitet kan det bli problem med komfort, värme och varmvattenleveranserna. Fastighetsägaren kan drabbas av att hyresgästerna klagar för att de inte tycker att det fungerar bra. Det innebär också en risk för högre underhållskostnader, och i förlängningen riskerar energibolagen att få dåligt rykte. Frågan behöver prioriteras Jan Berglund, tidigare marknads- och distributionschef på Mälarenergi vill att Energiföretagen Sverige prioriterar frågan. Enligt honom har fjärrvärmen hamnat i skymundan sedan bildandet av den gemensamma branschorganisationen, – Vattnas kunskapen ur från Jan Berglund. branschföreningen och dess medlemmar, det vill säga energiföretagen, kan man inte heller stälEnergiföretagen: Vi är inte heller nöjda På Energiföretagen Sverige gör man nu en genomlysning av hur man arbetar med fjärrvärmefrågor för att identifiera de rätta prioriteringarna. Det säger Henrik Wingfors, enhetschef för energisystem – Vi måste prioritera bland frågorna. Det är en komplex verksamhet där vi också måste titta på hur vi på kansliet kan blir mer effektiva i vårt arbetssätt. Men inte heller jag är nöjd med att de tekniska bestämmelserna inte följs. Att fjärrvärmen skulle ha blivit nedprioriterad håller han inte med om. – Det finns dem Henrik Wingfors. som har den uppfattningen i vår medlemskrets. Men jag tycker inte att det stämmer, vi har många på kansliet som är insatta i fjärrvärmefrågorna och vi har ett team som arbetar specifikt med påverkans frågor kring fjärrvärme och kraft värme. Vi har också personer som arbetar med teknikutvecklingsfrågor för fjärrvärme och kraftvärme, till exempel inom digitalisering. Det betyder inte att det kan bli bättre. Vi jobbar hela tiden med att utveckla vårt arbete och kommer stämma av resultaten av genomlysningen med våra medlemmar. LENA WREEDE Nr 4 2018 Tidningen ENERGI 17 la de här kraven. När tillverkaren säger ”den här grejen funkar lika bra, och den baseras på standarden si och så”, då litar man på det. Det finns en stor ovisshet här. – Skillnaden är att om alla ställer samma krav och använder F:101 och F:102 får vi en bättre och mer robust teknik. Morgondagens produkt Leif Nordengren menar dock att föreningen arbetar med frågan: – Den dialog vi har inom Energiföretagen Sverige, och även inom distributionsgrupper, och råden i fjärrvärmecentralgruppen, handlar om en strategi för att nå ut med våra dokument till byggföretag, rörfirmor, energiföretagen, men också privatpersoner. – Ett annat sätt att effektivt påverka tillverkare och leverantörer är att vara aktiv i de standardiseringsgrupper som finns inom de här områdena. En bra gemensam standard gör det svårt för en tillverkare att slippa undan. LENA WREEDE Vet du mer? Har du erfarenhet av problem med fjärr värme - centraler? Kontakta oss. Du får självklart vara anonym. kontakt@energi.se