Tidningen Energi 1
Tema Val 2018 6 frågor till partiernas FRÅGORNA 1
.Subventioner till havsbaserad vindkraft Energimyndigheten har föreslagit 2 modeller för subventioner till havsbaserad vindkraft, där staten går in och tar hel eller en del av kostnaden för anslutningen mellan vindkraftverket och stamnätet. Är ni för denna subvention, och i så fall vilken modell föredrar ni? 2. Investeringsstöd till solceller Investeringsstödet till solceller har ökat kraftigt de senaste åren och utgår numera till över 1 miljard årligen. En del branschföreträdare varnar för att för höga subventioner kan bli kontraproduktiva. Hur ser ni på investeringsstödet till solceller, vill ni bevara, minska eller öka detta? 3. Fjärr och kraftvärme Låga elpriser gör att många kommuner som ska modernisera sina kraftvärmeverk väljer att bygga om dem till rena värmeverk, som alltså inte producerar någon el. Samtidigt hyllas svensk kraftvärme som energikälla. Vad vill ni göra för att rädda kraftvärmen? 4. Elnätens utbyggnad Idag tar det 10-15 år för att bygga ut nya elnät, stamnät på grund av den tidskrävande tillståndsprocessen. Vad vill ni göra åt detta? 5. Effektbehovet Svenska kraftnät har visat att Sverige inom några år hotas av effektunderskott om vintrarna blir kalla, och tvingas importera el, och då primärt fossil el. Vad vill ni göra åt detta? 6. Elektrifiering av transportsektorn Vad vill ni göra för att påskynda elektrifieringen av fordonssektorn? Vänsterpartiet Birger Laht Näringspolitisk talesperson 1 Hela anslutningsavgiften ska slopas, staten ska ta hela kostnaden. 2 Bevara, men utvärdera hur man kan utveckla och förstärka. Det får inte minskas. Hur kan man få att de snabbast ger resultat. 3 Det viktiga är att fjärr- och kraftvärmen använder förnybar råvara, det måste man underlätta. 4 Slopa det kommunala vetot. Vi kan inte ha det så att den politiska ledningen i en kommun ska kunna stoppa utbyggnad. Underlätta för tillstånd för samhällsviktiga investeringar. Det finns flera lagar och regler som måste ses över. 5 Vi vill bygga ut förnybar energi i mångdubbel takt jämfört med idag, framför allt havsbaserad vindkraft och i framför allt södra Sverige. 6 Vi vill arbeta för satsningar på batteribilar, laddhybrider, kanske elektrifiering av vägnätet i vissa delar. Vätgasbilar, SSAB och LKAB arbetar med fossilfri produktion av stål och de kommer ha vätgas lagrad, det kan bli intressant. Socialdemokraterna Patrik Engström Riksdagsledamot 1 Slopandet av avgiften är en del av den energi överenskommelsen. Regeringen arbetar just nu med att titta på analysen och återkommer med förslag på hur detta ska tas vidare. 2 Vi behöver fortsatt stödja utbyggnaden av solenergi, fram tills att den kan klara sig på marknadsmässiga grunder. 3 Helt säkert kommer alltmer fokus hamna på elproduktion under den kalla årstiden. Jag är övertygad om att kraftvärmeproduktionen kommer spela en än viktigare roll framgent. 4 Vi vill se över processen för utbyggnad och tillsammans med parterna se hur vi kan få ökad effektivitet i utbyggnadsprocessen. 5 I närtid är jag inte oroad. Sverige är nettoexportörer av el men på längre sikt så behöver vi säkra effekt. Vi återkommer med förslag på hur vi ska lösa detta. 6 Vi har infört bonus-malus från 1 juli 2018 för att påskynda omställningen av fordonsflottan. Trafikverket har fått i uppdrag att utreda hur vi får fler laddstolpar kring de större vägarna. Vi har infört en elbusspremie. Genom klimatklivet har vi mångdubblat antalet laddpunkter i Sverige och stadsmiljöavtalet ger regionerna stöd för investeringar i bland annat eldriven kollektivtrafik. 40 Tidningen ENERGI Nr 4 2018