Tidningen Energi 1
Branschnytt Dialog gav nöjdare kunder UNDERSÖKNIN
G Den totala nöjdheten med fjärrvärmeleverantören är högre bland kunderna inom Prisdialogen jämfört med övriga kundkategorier. Det visar en ny kund undersökning. Nu ska Prisdialogen utökas med en klimatdialog. Kundundersökningen är beställd av Prisdialogen och genomförd av Kontigo AB. Det är små förändringar i 2018 års resultat jämfört med föregående års undersökning. Bland annat har det gjorts en bedömning av måluppfyllelsen för Prisdialogen. Man når god måluppfyllelse för fyra av sju mål, bland annat rimlig och förutsägbar prisutveckling. Men det var svag uppfyllelse för ett mål, nämligen utrymme för kunder att kunna påverka priskonstruktioner. Bland resultaten kan nämnas att 80 procent av kunderna i Prisdialogen instämmer helt eller i hög grad att de fått tydlig information och att prisändringen meddelats i god tid. Det är högre än bland övriga kundgrupper. Kunnat påverka En tredjedel av kunderna anser att de kunnat påverka sin leverantörs prismodell. Det är dubbelt så många som för övriga kundgrupper. Leif Linde, som är ordförande för Prisdialogen samt vd för Riksbyggen, lyfter fram den stor kundnöjdheten. PRISDIALOGEN Prisdialogen ska stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden och att öka förtroendet för fjärrvärmeleverantörens prissättning. Bakom Prisdialogen står SABO, Riksbyggen och Energiföretagen Sverige. Att jobba systematiskt med kunddialoger ger nöjdare kunder. Det visar Prisdialogens uppföljning. – Frågan om du är totalt nöjd med fjärrvärmeleverantören besvaras positivt av 86 procent av kunderna i Prisdialogen. Av kunder som står utanför svarar 61 procent positivt. Det är ju en tydlig skillnad. Många fjärrvärmeföretag har inte anslutit sig till Prisdialogen. Varför det, när det tydligen finns stora fördelar för kundrelationen? – De flesta bolag som inte är med, säger att de ändå har dialog med kunden och känner sig nöjda med det. Men vi har systematik i dialogen som ökar relationen till kunderna vilket ju är ett affärsintresse. – Vi kan komma längre, även om vi inte får med alla fjärrvärmebolag. FOTO: MOSTPHOTOS Vi tog beslut om sex nya medlemmar förra året och räknar med ett fortsatt inflöde i år. Kunnat påverka Leif Linde vill framhålla att Prisdialogen bidragit till att undvika statliga initiativ till prisreglering, något som tidigare utretts från politiskt håll. Nu siktar Prisdialogen på att även kunna minska klimat- och miljöpåverkan i dialog med kunder. Detta drivs som i pilotprojektet Klimatdialogen hos åtta fjärrvärmebolag. BJÖRN ÅSLUND KLIMATDIALOGEN Syftet är att hitta och genomföra gemensamma åtgärder för att minska klimat och miljöpåverkan. Under 2018 genomförs en pilot där ett mindre antal fjärrvärmeleverantörer deltar. Målsättningen att kunna erbjuda Prisdialogens medlemmar att genomföra en Klimatdialog under 2019. Nu testas Klimatdialogen i Borlänge KUNDRELATIONER Borlänge Energi ska testa om Klimatdialogen kan hitta en modell där fjärrvärmeföretag och fastighetsägare samverkar för att minska utsläppen. – Vi ska göra dialogen tillsammans med våra 15-20 största kunder, berättar Patrik Holmström som är marknadschef vid Borlänge Energi. – Vi har haft inledande möten, och kan redan konstatera att det behövs flera och 60 Tidningen ENERGI Nr 4 2018 längre möten där vi stöter och blöter insatser som kan minska utsläppen. Borlänge Energi har ett komplext fjärrvärmesystem, med mycket spillvärme, egen kraftvärme och är hopkopplat med Faluns fjärrvärme. Hur kundernas energiåtgärder påverkar utsläpp är inte helt klart. – Kunderna tycker att det är bra att vi tillsammans granskar åtgärder för att vaska fram de som ger bästa effekterna. Både vi och kunderna har saknat ett forum för att Patrik Holmström. diskutera effektiviserings- och klimatåtgärder ur ett helhetsperspektiv på energisystemet. Patrik Holmström lyfter en möjlig utmaning: – Det gäller att vara vaksam på fördelningen av kostnader och nyttor, så att ingen part får bära orättvist mycket av kostnaderna i förhållande till nyttorna. BJÖRN ÅSLUND