Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 3/17 Laserteknik stärker En
gcons tiltrotatorer Världsledande tiltrotatortillverkaren Engcon fortsätter driva på innovation och utveckling. Det senaste verktyget för att utveckla tiltrotatorn är laser. Nu ersätts manuellt monterade slitbrickor med laserteknik som istället härdar slitytorna direkt på tiltrotatorn. En mångmiljonsinvestering som har ökat både produktkvaliteten och kortat produktionstiderna. Tidigare har tiltrotatorernas slitytor stärkts med hjälp av manuellt monterade slitbrickor. Detta har nu ersatts med robotiserad laserhärdningsteknik som stärker slitytorna med en precision ned på en tiondels millimeter som därmed ersätter de manuellt monterade slitbrickorna. – Det är alltid spännande med nya tekniker. Och vi har som mål att laserhärda så många slitytor som möjligt på de rörliga delarna i våra produkter, säger Sten Strömgren, kommunikationsansvarig på Engcon. Tobias Sjölund, inköpschef på Engcon ser att den nya härdningsmetoden har gett goda resultat. – Vi har ökat produktkvaliteten avsevärt samtidigt som vi kortat ned produktionstiderna med den nya tekniken, säger Tobias Sjölund. Den nya laserhärdningsstationen är en stor saminvestering i mångmiljonklassen mellan Engcon och partnern Strömsunds Kvalitetslego. Det Göteborgsbaserade företaget Permanova, som är pionjärer inom robotiserade lasersystem, har levererat och monterat utrustningen i Strömsund. Kontakt: Sten Strömgren, engcon Group +46 [0]70 529 96 32 Rototilt skickar med 2 års garanti – rakt av Rototilt lanserar 2 års garanti på alla sina tiltrotatorer. Garantin gäller rakt av från leverans, utan krav på registrering eller någon extra kostnad. – Entreprenören ska fokusera på sitt jobb utan att hamna i krångliga krav på registreringar eller undantag. Det ska vara enkelt att göra aff ärer med oss, säger Anders Mitterer, eftermarknadschef Rototilt. Nu följer 2 års garanti med alla tiltrotatorer från Rototilt. Det fi nns inga krav på registrering. - När vi utformade garantin tittade vi på andra exempel som ofta innehöll ganska krångliga förutsättningar. Tidigt beslutade vi att 2 års garanti ska gälla – rakt av, säger Mitterer. Vid eventuell reklamation kontaktar kunden sin återförsäljare som sänder reklamationsansökan till Rototilt. Därefter kontaktas återförsäljaren för åtgärd. - Det är förstås fortsatt viktigt att sköta det dagliga underhållet och följa våra rekommenderade serviceintervaller för att uppnå maximal livslängd, betonar Mitterer. 28 www.maskinkontakt.se TEMA Park Precis som tidigare gäller Rototilts allmänna garantivillkor. För mer information kontakta: Anders Mitterer, Eftermarknadschef Rototilt Group AB anders.mitterer@rototilt.com +46 933 233 00, +46 70 200 85 65 • Golf • Grönyte