Hemma i HSB Göta 1
MILJÖARBETE Tänk långsiktigt vid installation av
laddstolpar Allt fler bostadsrättsföreningar funderar på att installera laddboxar eller laddstolpar för att kunna ladda elbilar. En hållbar investering, men hur går man tillväga och vad kostar det? TEXT THOMAS BERGKVIST FOTO HSB P å HSB Fastighetsförvaltning Göta arbetar man bland annat med information om möjligheten till installation av laddstolpar och vad en förening behöver tänka på. – Vi rekommenderar föreningarna att erbjuda laddmöjligheter eftersom det ökar både attraktionen och värdet på föreningen, ungefär som vid installation av solceller, säger Mikael Kilén, affärsområdeschef på HSB Energitjänster. Beroende på hur aktiv föreningens styrelse är tar det mellan två och sex HEMMA I HSB 2.2020 / HSB GÖTA månader från undersökning till upphandling och beslut. – Själva installationen går oftast väldigt enkelt och snabbt om man inte behöver bygga om befintliga elcentraler eller komplettera med kraftigare inkommande elservis, det vill säga matning från nätägaren. Då är risken stor att tiden skenar iväg, säger Mikael Kilén. Behovet för varje specifik förening tas fram med hjälp av ett enkätunderlag. Därefter är det viktigt att ta reda på fastighetens totala elförbrukning. – Kort sagt handlar det om att få fram hur många stationer som är möjligt att installera sett till föreningens elabonnemang. Finns det hissar? Hur ser ventilationen ut? Hur många tvättmaskiner körs? Mätningen görs under en eller två veckor och därefter går vi vidare till nästa steg. En annan viktig del är hur stationerna kommer att användas. Det är stor skillnad på om bilar ska laddas fullt eller om det handlar om underhållsladdning. – Detta, tillsammans med vilken form av betallösning som ska gälla, är viktiga punkter. Som förening måste man veta att det fungerar hela vägen, från laddplats till avgiftsavi, säger Mikael Kilén.