Hemma i HSB Göta 1
MILJÖARBETE HSB rekommenderar Installera med last
balansering som håller koll på den totala effekten. En hybridbil kanske bara laddas i tre timmar, medan elbil behöver 14 timmar. Vi rekommenderar i dagsläget att man hyr ut p-plats per laddstolpe, så att man alltid mäter och debiterarar det som förbrukas. Utvecklingen går dock snabbt framåt och förutsättningarna till bättre betallösningar med smartare gemensamma standarder och ny teknik är på väg. I januari 2020 fanns totalt 106 718 laddbara fordon i Sverige fördelat på 65 procent laddhybrider och 35 procent elbilar. uppskattad kostnad Installation av en dubbel plugginhybrid/laddbox (två platser) i carport/garage Kostnad elinstallation: cirka 25 000 kronor. Kostnad laddbox, dubbelladdbox/ stolpe: 25 000 kronor. Installation av en dubbel plugginhybrid/laddstolpe (två platser) på utomhusparkering Kostnad elinstallation: cirka 50 000 kronor. Kostnad laddbox, dubbelladdbox/ stolpe: 25 000 kronor. Man kan söka stöd för 50 procent av kostnaden eller max 15 000 kr per laddplats och installation från Naturvårdsverket. naturvardsverket.se/Stod-imiljoarbetet/Bidrag/Ladda-bilen/ Flerbostadshus/ – Vi brukar nästan alltid ta frågan om IMD, individuell mätning och debitering, i samband med laddstolpar. Det är nästan alltid lönsamt och skapar möjligheter till att ladda bilarna under natten när det finns mer tillgång till effekt. Det innebär mindre kostnader för alla. Var ska stationerna monteras? – Optimalt är en carport, men det går självklart att montera utomhus. Man ska vara restriktiv när det gäller att installera i ett garage eftersom giftig gas sprids vid en eventuell brand. Om garage är enda alternativet ska stolparna sitta så nära utgången som möjligt, säger Mikael. ■ Att tänka på • Se över elabonnemanget med hjälp av en elanalys. • Tänk långsiktigt. Behövs det fyra laddstationer i dag? Ha grävarbetet klart från början om ytterligare fyra ska installeras om några år. • Ska det finnas möjligheter för gäster att kunna ladda? • Det finns möjlighet att söka bidrag, men glöm inte att räkna av eventuellt bidrag från avgiften. K-märkta hus kräver noggrannhet Renovering av ett K-märkt hus – en möjlighet eller ett gissel? Allt handlar om intresse och en rejäl dos kunskap. Då blir det bra. – I sådana här fall är det tålamod och noggrannhet som gäller, säger Niclas Blomdahl, arbetsledare på HSB Fastighetsförvaltning Göta. TEXT THOMAS BERGKVIST På Torstenssonsgatan 46 i Borås finns en anrik byggnad med spännande arkitektur. Här ger den gamla träporten och fasaden en mysig inramning som ger charm åt huset. Fastigheten byggdes 1909, innehåller sex lägenheter och ägs i dag av HSB Gambrinus. I somras fick väggen mot innergården en ny fasad. – På ett så här gammalt hus finns inga givna mått, det är heller inte rakt. Så det är ett spännande arbete där det gäller att mäta noggrant, säger Niclas. Två snickare arbetade större delen av sommaren med att ta ner den gamla fasaden, ända till timmerväggen, och sedan klä den med nytt virke. För att bevara och skapa ett likvärdigt yttre, med snickerier runt fönster, plockades del för del ner och sattes sedan tillbaka. Virke fick specialbeställas och ett hyvleri hjälpte oss att få till rätt dimensioner. Det blev väldigt bra till slut, säger Niclas. Bygg och installation är en del av HSB FastighetsFörvaltning Göta AB och finns i Jönköping och Borås. Totalt arbetar 34 personer på avdelningen inom bygg, el och VVS. Huvudsaklig inriktning är byggservice med allt ifrån totalrenovering av lägenheter, kök och badrum, tvättstugor, fönsterbyten, tak och fasadrenovering samt tillbyggnader. Man behöver inte vara medlem i HSB för att anlita förvaltningen. Den fungerar som vilken annan byggfirma som helst. HEMMA I HSB 2.2020 / HSB GÖTA